Nowoczesna myjnia PKP Intercity w Szczecinie już gotowa!

Orzech

Ruszyła nowa, całoroczna, automatyczna myjnia PKP Intercity zlokalizowana na bocznicy kolejowej Szczecin Zaleskie Łęgi. Inwestycja kosztowała ponad 20 mln zł, a za jej realizację odpowiadała firma TORPOL S.A.

W 2021 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą TORPOL S.A. obejmującą przebudowę i rozbudowę istniejącej infrastruktury kolejowej w rejonie bocznicy Szczecin Zaleskie Łęgi. W ramach inwestycji powstała całoroczna myjnia służąca do mycia zewnętrznego pociągów. Hala myjni o długości ok. 200 metrów została wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Szczecińska myjnia służyć będzie obsłudze różnego rodzaju pojazdów przewoźnika, w tym lokomotyw, wagonów pasażerskich oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Obiekt wyposażony został w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki.

Myjnia w Szczecinie to kolejny tego typu obiekt PKP Intercity

W maju 2022 roku została oddana do użytku myjnia na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów, w listopadzie 2023 roku – sezonowa myjnia w Krakowie, a w marcu 2024 roku całoroczna myjnia we Wrocławiu.

Przewoźnik ma w planach stworzenie jeszcze trzech myjni: w Przemyślu, Lublinie i Gdyni. Budowa obiektów w Szczecinie, Krakowie i Wrocławiu stanowi część unijnego projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, natomiast myjnie w Warszawie i Przemyślu zostały ujęte w projekcie „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”.

Oba projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Nowo odebrana myjnia jest częścią projektu przebudowy bocznicy kolejowej w stolicy województwa zachodniopomorskiego. W ramach projektu wykonano już szeroki wachlarz prac, włączając w to budowę hali przeglądów taboru kolejowego, budowę dróg i parkingów, kompleksowe prace nad układem torowym z systemem odwodnienia, a także wzniesienie budynku biurowo-warsztatowego. Inwestycja obejmuje również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem i lodem.

Cała inwestycja o wartości ponad 86 mln zł netto, ma zostać wykonana do końca 2024 roku.

Źródło: PKP Intercity