Według szacunków przedstawicieli MPK nowoczesna myjnia dla tramwajów, która powstanie we Wrocławiu może kosztować od 1,5 do nawet 2 milionów złotych. To najważniejsza inwestycja komunikacyjnej spółki w najbliższym czasie.
Nowoczesna myjnia tramwajowa ma powstać w zajezdni Borek przy ulicy Powstańców Śląskich. Jej uruchomienie przewidywane jest na początek przyszłego roku, ale konkretna data nie jest znana. Wiadomo, że w ciągu dwóch tygodni Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosi przetarg by wyłonić firmę, która zajmie się inwestycją.
- Myjnia będzie całkowicie automatyczna i bardzo ekologiczna, dzięki niej aż pięciokrotnie spadną koszty mycia i zużycia wody - zaznacza Patryk Wild, dyrektor Inwestycji i Rozwoju MPK Wrocław.
Wśród atutów myjni władze MPK wymieniają też jej ekologiczność - będzie miała zamknięty obieg wody i odseparowywała zanieczyszczenia, będzie mogła używać też wody deszczowej. Wjeżdżający do niej tramwaj uruchomi automatycznie bramę i poszczególne funkcje myjnie.
- Do jej obsługi wystarczy jedna osoba, pozwoli to na dokładniejsze skupienie się na utrzymaniu porządków wewnątrz pojazdów, większą uwagę będziemy zwracać zwłaszcza na czyszczenie graffiti i szorowanie foteli - podkreśla Patryk Wild.
Dzięki myjni skróci się czas mycia - podstawowy program dla Skody 19T, która jeździ jako Tramwaj Plus, będzie trwał około 10 minut. Urządzenie będzie mogło pracować 24 godziny na dobę, z przerwami dziennie będzie mogło wyczyścić karoserię nawet 50 tramwajów. Pracę myjni będzie można śledzić na dwóch monitorach rejestrujących poszczególne czynności.
- Kolejną inwestycją ma być tzw. system suchego sprzątania, wyposażony m.in. w myjki i odkurzacze, tak by pojazdy, które wyjadą na miasto zawsze lśniły czystością - podsumowuje Wojciech Zdanowski, kierownik działu Rozwoju i Analiz MPK Wrocław.
Choć jak przekonują w MPK, komunikacyjna spółka już od dłuższego czasu dba o czystość wewnątrz pojazdów. Tylko w pierwszym półroczu tego roku na usuwani skutków wandalizmu w autobusach i tramwajach wydano 900 tys. złotych. Dodatkowo wymieniono 2800 zniszczonych szyb. Wyczyszczona została również większość z 7658 foteli w tramwajach, a na odmalowanie ścianek wewnątrz pojazdów taboru MPK zużyto w ciągu ostatnich 6 miesięcy 600 litrów farby.