GDDKiA dopina realizację drogi ekspresowej S17 w woj. lubelskimGDDKiA

GDDKiA dopina realizację drogi ekspresowej S17 w woj. lubelskim

Orzech
Orzech
REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) szuka wykonawcy ekspresówki między Łopiennikiem a Krasnymstawem. Ponadto przed końcem roku planowane jest jeszcze ogłoszenie przetargu na brakującą część obwodnicy Zamościa.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje:

Ogłoszenie o przetargu przekazaliśmy dziś (7 listopada) do Dziennika Urzędowego UE. Na platformie zakupowej pojawi się ono w przyszłym tygodniu. Trasa o długości ponad 9 km przebiegać będzie nowym śladem przez gminy Łopiennik Górny oraz Krasnystaw. Zacznie się przed Łopiennikiem, ominie centrum miasteczka od południowo-zachodniej strony, następnie zbliży się do drogi krajowej nr 17 i dalej pobiegnie wzdłuż niej. Kończyć będzie się w Zakręciu, przed zaplanowanym węzłem Krasnystaw Północ u zbiegu z ul. Polewaną. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Planujemy osiem obiektów inżynierskich, w tym most nad rzeką Łopa, cztery wiadukty i trzy przejścia dla średnich i dużych zwierząt.

Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że zadaniem wykonawcy będzie m.in. wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie pozwolenia na budowę (tj. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID), wybudowanie trasy oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Wyłonienie wykonawcy oraz podpisanie umowy, w przypadku braku odwołań, planujemy w przyszłym roku.

Stan realizacji S17

Budowa drogi ekspresowej między węzłem Piaski Wschód a granicą z Ukrainą w Hrebennem jest podzielona na dziewięć odcinków, o łącznej długości 115 km. Na sześciu z nich mamy podpisane umowy z wykonawcami, a zaawansowanie prac jest różne, co wynika z terminu podpisania umów czy uzyskania decyzji ZRID.

Ruszyły już pierwsze prace na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne o łącznej długości prawie 30 km. Jeszcze w tym roku spodziewamy się uzyskania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km).

Złożyliśmy wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla odcinków Piaski Wschód – Łopiennik (16,3 km) oraz Krasnystaw – Izbica (18,8 km) i Izbica – Zamość Sitaniec (9,9 km). W tym roku chcemy ogłosić także przetarg na brakujący fragment S17 Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (11,3 km), który domknie realizację tej trasy od Warszawy do Zamościa i dalej do granicy z Ukrainą.

Ostatnią częścią S17 będzie ok. 2-kilometrowy odcinek trasy w okolicy Hrebennego prowadzący do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Opracowujemy dokumentację projektową dla tego odcinka drogi. Planujemy także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych na funkcjonującej już obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji ZRID.

REKLAMA

Z Warszawy do Zamościa i dalej do granicy

Droga ekspresowa S17 prowadzi z centrum Polski do granicy z Ukrainą, pełniąc ważną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Trasa obecnie łączy już Warszawę z Lublinem, a w przyszłości również z Zamościem i przejściem granicznym z Ukrainą w Hrebennem, ułatwiając także dojazd m.in. do Lwowa.

Dziś kierowcy korzystają już z ponad 180 km S17 od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, aż do węzła Piaski Wschód oraz niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód S17 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, prowadzącą do przejścia granicznego w Dorohusku. Docelowo S17, od skrzyżowania z S8 pod Warszawą, będzie miała długość ok. 320 km (wraz z wspólnym przebiegiem S12).

Ochrona rynku

Przetarg na realizację drogi ekspresowej S17 między Łopiennikiem a Krasnymstawem jest 11. ogłoszonym przez nas postępowaniem, uwzględniającym założenia wyroku TSUE z 22 października 2024 r. To 11 inwestycji o łącznej długości prawie 150 km i szacunkowej wartości ponad 3,8 mld zł.

Wyrok TSUE ogranicza dostęp do zamówień publicznych firmom z tzw. państw trzecich. Działania podjęliśmy, nie czekając na rozwiązania ustawowe w tym zakresie. Nasza decyzja miała na celu ochronę polskiego i unijnego rynku zamówień publicznych oraz wzmocnienie pozycji polskich firm budowlanych.

GDDKiA
GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA