Nowy rozkład jazdy PKP Intercity na sezon 2024/2025 dla woj. mazowieckiego

Orzech

Więcej codziennych połączeń z Warszawy do największych miast w Polsce, rekordowe czasy przejazdu oraz nowe połączenia w relacjach krajowych. Popularne pociągi Pendolino pojadą w nowej relacji – do i ze Szczecina przez Poznań do i z Warszawy. PKP Intercity przedstawia nowy rozkład jazdy na sezon 2024/2025, który wchodzi już 15 grudnia br.

Mieszkańcy stolicy będą mogli skorzystać m.in. z 19 par połączeń do Poznania, 18 do Wrocławia, 31 do Krakowa, 14 do Białegostoku czy 7 do Rzeszowa. Ze stolicy do Łodzi w dni robocze pojadą 24 pociągi. Podróżni z Warszawy wygodnie dojadą także do Trójmiasta. Będą mieli do dyspozycji 28 połączeń (24 całoroczne i 4 sezonowe).

Rozkład jazdy przyjazny pasażerowi

Na najpopularniejszych trasach pociągi będą kursowały w stałych odstępach czasowych np. co jedną, dwie czy cztery godziny. Siatka połączeń zostanie rozszerzona na najpopularniejszych ciągach komunikacyjnych. Pociągi ze stolicy pojadą do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę. Dzięki wprowadzeniu stałych linii komunikacyjnych, tak jak w komunikacji miejskiej, rozkład pociągów będzie dla pasażera bardziej czytelny i przewidywalny. Cykliczność oraz koordynacja połączeń umożliwi stworzenie systemu powtarzalnych przesiadek na stacjach węzłowych, jeszcze bardziej rozszerzając możliwości podróży.

Więcej połączeń do Ciechanowa

Więcej połączeń zyska Ciechanów, skąd pociągi będą odjeżdżały w równych odstępach przez cały dzień. Obecnie Ciechanów ma 34 połączenia PKP Intercity dziennie, a od 15 grudnia tych połączeń będzie 36. Pociągi z Ciechanowa do Warszawy będą odjeżdżały co 60 minut. Również co 60 minut będą wyjeżdżały pociągi z Ciechanowa w kierunku północnym – na przemian, do Trójmiasta i do Olsztyna. Mieszkańcy Ciechanowa skorzystają z nowych pociągów kategorii ekonomicznych TLK Żeglarz i IC Lazur zapewniających mieszkańcom miasta po 2 dodatkowe połączenia do Łodzi i Trójmiasta.

Nowe połączenia krajowe. Pociąg do parku rozrywki

Nowością dla mieszkańców województwa mazowieckiego będą m.in. pociągi ekspresowe ze stolicy do Szczecina (EIC Bolesław Prus) czy Wrocławia (EIC Ślęża z rekordowym czasem przejazdu 3 h 33 min). Z Warszawy na Dolny Śląsk dojedziemy również pociągami IC Krasiński (relacji Białystok – Wrocław) oraz IC Konopnicka (relacji Warszawa – Wrocław). Dodatkowo od grudnia skład IC Śnieżka, kursujący dotychczas tylko w weekendy, pojedzie do Wrocławia codziennie. W weekendy podróżni będą mogli skorzystać z pociągu IC Beskidy rel. Warszawa Wschodnia – Wisła Uzdrowisko, który po drodze zatrzyma się m.in. przy parku rozrywki w Zatorze.

Więcej pociągów do Radomia

Pociąg IC Kinga relacji Warszawa – Kraków przez Radom i Kielce zmieni godziny kursowania i będzie odjeżdżał ze stolicy po godzinie 18:00. Cykl połączeń na tej linii uzupełnią natomiast pociągi IC Kormoran (rel. Olsztyn – Kraków) oraz TLK Lubomirski (rel. Kołobrzeg – Zakopane), dzięki któremu mieszkańcy południowej części województwa mazowieckiego zyskają nowe codzienne połączenie nad morze. Z Radomia do Krakowa kursować będzie łącznie 14 par pociągów, to jest o 6 par więcej niż w rozkładzie jazdy 2023/2024. Do Kielc pojedzie aż 17 par pociągów dziennie. Również liczba połączeń z Radomia do Lublina zwiększy się do 8 par (z obecnych 6), dzięki nowym pociągom IC Łempicka (rel. Lublin – Wrocław) oraz IC Jadwiga (rel. Lublin – Kraków). Łącznie Radom z innymi polskimi miastami połączy 20 par pociągów PKP Intercity – o 4 więcej niż obecnie.

Od grudnia pociąg IC Lazur będzie kursować przez cały rok od poniedziałku do piątku w relacji Łódź – Gdynia przez Warszawę i Ciechanów. Obecnie jeździ tylko raz w tygodniu. Pociągi IC Wybrzeże oraz IC Słowiniec pojadą codziennie w relacji wydłużonej do i z Łodzi. Do Łodzi pojawi się także nowy pociąg IC Prząśniczka relacji Łódź – Białystok przez Warszawę.

Częściej do Rzeszowa

Z Warszawy do Rzeszowa w nowym rocznym rozkładzie jazdy pojawi się 7 połączeń zamiast 4. Realizowane będą m.in. przez pociąg IC San czy IC Witos relacji Warszawa – Przemyśl, które pojadą zmienioną trasą przez Rzeszów.

Pendolino z Warszawy do Szczecina i Poznania

Nowością w ofercie krajowej będzie rozszerzenie siatki połączeń pociągów Pendolino. Od połowy grudnia będą one kursować ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny skład wyjedzie ze Szczecina przed 8:00 i pokona tę trasę w 4 h 18 minut. Powrotne Pendolino do Szczecina pozwoli wyjechać ze stolicy o 16:00 i wrócić do Szczecina po 20:00. Oprócz postoju w Poznaniu pociąg zatrzyma się w Stargardzie oraz w Krzyżu, co pozwoli na przesiadkę w kierunku Gorzowa.

Wyższy komfort podróżowania

W rozkładzie na sezon 2024/2025 liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT). W wyższej kategorii będzie kursować m.in. IC Ustronie relacji Kraków Główny – Kołobrzeg przez Warszawę.

Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC (w rozkładzie obecnym zaplanowane są 303 pociągi w kategorii IC, a w nowym 369). Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki m.in. klimatyzację czy urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdka elektryczne, a wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami.

Czasowe zmiany w organizacji ruchu

PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują modernizację Katowickiego Węzła Kolejowego, co będzie wpływać na ruch pociągów kursujących przez Katowice. Ze względu na prowadzone prace pociąg IC Karkonosze relacji Warszawa – Jelenia Góra/Szklarska Poręba pojedzie zmienioną trasą, zatrzymując się po drodze m.in. w Łodzi, Kaliszu i Ostrowie Wlkp. Ze zmianami muszą się liczyć również pasażerowie podróżujący w kierunku Krakowa. Z tego powodu niektóre pociągi mogą mieć wydłużony czas przejazdu, co zostało uwzględnione w rozkładzie jazdy.

Źródło: PKP Intercity