Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę części drogi krajowej do elektrowni jądrowej. Odcinek od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 to jeden z dwóch fragmentów trasy do przyszłej elektrowni „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo.
– Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to strategiczna inwestycja dla rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa energetycznego kraju. Cieszę się, że podległa mi GDDKiA bierze aktywny udział w tym projekcie. Dołożymy starań, aby inwestycja ta została zrealizowana jak najszybciej i służyła mieszkańcom Pomorza oraz budowniczym elektrowni – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Odcinek Lubiatowo – DW213 będzie realizowany w systemie Projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności opracuje dokumentacje projektową, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie rozpocznie prace w terenie. Zakończenie budowy planowane jest w II kwartale 2028 r.
Za realizację odcinka o długości blisko 11 km odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź, a wartość umowy to ponad 177 mln zł. W przypadku drugiego odcinka tej drogi o długości ok. 15 km, między DW213 a węzłem Łęczyce na S6, komisja przetargowa ocenia dokumenty złożone przez oferentów. Wybór najkorzystniejszej oferty jest planowany jeszcze w II kwartale br.
Droga do elektrowni jądrowej zostanie wybudowana w nowym śladzie jako trasa klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1x2 i będzie łączyć S6 z elektrownią. Nawierzchnia drogi będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś. Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Nowa droga poprawi także bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Inwestycje w infrastrukturę dostępową
Droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
Oprócz nowej drogi krajowej rządowa uchwała zapewnia środki finansowe na realizację infrastruktury morskiej oraz modernizację i budowę nowej infrastruktury kolejowej. W ramach programu wieloletniego zmodernizowana zostanie linia kolejowa nr 230 na odcinku Wejherowo - Choczewo oraz powstaną nowe odcinki tej linii, łączące elektrownię z istniejącą infrastrukturą kolejową. Ponadto zmodernizowana zostanie linia nr 229 na odcinku Lębork - Łeba. Kolejnym elementem projektu jest budowa Marine Off-Loading Facility (MOLF) – konstrukcji morskiej umożliwiającej rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni. W sierpniu ubiegłego roku Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie projektu dla tej konstrukcji.
Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł. Harmonogram zakłada, że zarówno pomost rozładunkowy, jak i pierwszy odcinek drogi dojazdowej do elektrowni zostaną oddane do użytku w 2028 roku – czyli równolegle z planowanym rozpoczęciem budowy elektrowni jądrowej.