Po stronie Ludwinowa trwają pierwsze prace związane z realizacją kładki pieszo-rowerowej Kazimierz – Ludwinów. Na początek wykonawca zajął się przebudową sieci gazowej i elektrycznej.
Prace prowadzone są w obrębie bulwaru Wołyńskiego. Dlatego od 3 stycznia teren od ul. Ludwinowskiej do okolic balonu widokowego zlokalizowanego po zachodniej stronie hotelu Forum został zamknięty dla ruchu pieszego i rowerowego.
W ramach pierwszych robót wykonawca – firma Primost Południe sp. z o.o. – przebudowuje sieć gazową. Rury gazowe zostały już przygotowane do ułożenia w ziemi na odcinku ok 150 metrów. Ponadto, wykonawca rozpoczął przebudowę kolidujących urządzeń elektroenergetycznych i oświetlenia. Warto wiedzieć, że w najbliższych tygodniach prace obejmą też przeciwległy brzeg Wisły.
Przypomnijmy, że kładka pieszo-rowerowa Kazimierz – Ludwinów realizowana jest na podstawie umowy z 5 października 2023 r. pomiędzy Zarządem Inwestycji Miejskich w Krakowie a firmą Primost Południe Sp. z o.o. Wartość kontraktu to 113,7 mln zł z terminem realizacji 26 miesięcy.
Przeprawa będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości, a w najwyższym punkcie będzie wysoka na blisko 16 m. Połączy bulwar Inflancki, pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza, z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Obiekt będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach i środkowego pomostu widokowego.
Co ważne, zadanie zostanie zrealizowane z jak najmniejszą ingerencją w zieleń. Do wycięcia zaplanowano jedynie dwa drzewa, w zamian za które nasadzonych będzie osiem okazów. Jedno drzewo zostanie przesadzone.
Za projekt architektoniczny nowej kładki odpowiedzialne jest Biuro Projektów Lewicki Łatak Sp. z o.o. Sp. k.
To inwestycja zaplanowania i realizowana przede wszystkim z myślą o mieszkańcach Krakowa. Przeprawa będzie stanowić dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. Przejazd rowerem z dzielnic południowych do centrum będzie krótszy niż obecnie, a mieszkańcy Starego Miasta będą mieli łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych terenów zielonych Podgórza, choćby Plant im. Floriana Nowackiego czy doliny rzeki Wilgi. Nie bez znaczenia jest też szansa na ożywieniem brzegów Wisły i powtórzenie sukcesu oddanej w 2010 roku kładki ojca Laetusa Bernatka. Równie istotny jest także fakt, że po realizacji tej inwestycji poprawi się stan infrastruktury komunalnej po obu stronach Wisły dzięki przebudowie sieci podziemnych.
Inwestycja realizowana jest przy wsparciu finansowym w wysokości 65 mln zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
Źródło: UM Kraków