Podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka drogi S10 Szczecin - Piła

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła umowę na realizację odcinka drogi ekspresowej S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo o długości 4,4 km. Kontrakt o wartości 204 mln zł zrealizuje firma Budimex. Jest to ósmy, a zarazem ostatni odcinek S10 Szczecin – Piła, który wchodzi w etap realizacji.

– Zawarcie umowy na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą to przełomowy moment dla północno-zachodniej Polski. Wszystkie zadania w ramach tej trasy mają już wykonawców, trwają prace projektowe poprzedzające wejście maszyn i ludzi na plac budowy. Będziemy bacznie przyglądać się procesowi inwestycyjnemu, tak aby termin oddania nowej, bezpiecznej trasy kierowcom, zaplanowany na 2028 rok, został dotrzymany – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg krajowych w formule Projektuj i buduj. Wykonawca opracuje projekt budowlany i złoży wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu ZRID rozpoczną się prace w terenie.

Z nowej trasy kierowcy skorzystają pod koniec 2028 r., podobnie jak z pozostałych odcinków S10 Szczecin – Piła.

Ekspresowy wjazd do Szczecina

Odcinek S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo obejmuje budowę nowej trasy o długości 4,4 km, omijającej od północy szczecińskie osiedle Płonia. Nowa droga rozpocznie się od węzła drogowego Szczecin Kijewo z autostradą A6, a zakończy na połączeniu z istniejącą S10 za granicą Szczecina.

Trasa pozwoli na wyprowadzenie tranzytu z obszaru zabudowanego na terenie miasta Szczecin. Jest tam zlokalizowanych wiele przejść dla pieszych oraz kilka skrzyżowań, przy jednym z nich, z drogą do Zdunowa, ze względu na wiele wypadków i kolizji kilka lat temu Inspekcja Transportu Drogowego ustawiła fotoradar.

Na nowej trasie zaplanowano realizację dwóch węzłów drogowych: Szczecin Zdunowo i Szczecin Płonia. Powstanie również most na rzece Płonia, poszerzony o przejście dla zwierząt oraz dwa duże górne przejścia dla zwierząt.

Część budowy S10 od Szczecina do Piły

Umowy na pozostałe odcinki drogi ekspresowej S10 zostały podpisane w 2024 roku. Łączna długość nowej trasy od połączenia z autostradą A6 pod Szczecinem do węzła Piła Północ (z drogą ekspresową S11) wynosi ponad 113 km, a wartość podpisanych umów to 4,4 mld zł. Realizacja S10 przewiduje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z trzynastoma węzłami drogowymi, 56 wiaduktami, ośmioma estakadami i 20 górnymi przejściami dla zwierząt, trzema parami Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwoma obwodami utrzymania drogi ekspresowej.

Połączenie Zachodniego Pomorza z centrum kraju 

Droga ekspresowa S10, o długości ok. 400 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. Będzie to bezpośrednie połączenie województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.