Podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia

Orzech

W poniedziałek 30 czerwca Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) podpisała umowę na budowę ostatniego, brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Wybuduje go firma SKANSKA z Warszawy. To jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych na Dolnym Śląsku przez samorząd województwa i bardzo ważna arteria komunikacyjna powstająca w obszarze Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej. Budowa całej trasy podzielona była na etapy.

Obecnie kierowcy korzystają już z blisko 27 z 30 kilometrów całej WOW, przebiegającej od Długołęki przez Łany, Siechnice, Żerniki Wrocławskie do ul. Grota Roweckiego

• Budowa tej trasy to przede wszystkim poprawa dostępności komunikacyjnej terenów podmiejskich oraz lepsze połączenie z drogami krajowymi i autostradami (np. A4 i S8)

• W przyszłości będzie to sprzyjać lokowaniu w okolicy stolicy Dolnego Śląska kolejnych inwestycji przemysłowych i logistycznych, rozwojowi lokalnych firm oraz zwiększeniu atrakcyjności Wrocławia i okolic dla inwestorów

– Ostatni odcinek Wschodniej obwodnicy Wrocławia to niezwykle ważne zadanie. W sumie to aż 264 miliony złotych, a złożyły się na nie środki europejskie, pieniądze samorządu województwa dolnośląskiego, budżetu państwa oraz samorządu Wrocławia. Dzięki tej inwestycji domkniemy ciąg komunikacyjny od wschodniej strony miasta i dzięki temu wokół stolicy Dolnego Śląska powstanie pełny ring ułatwiający komunikację i transport – mówi marszałek Paweł Gancarz. – Przy tej okazji wyrazy podziękowań dla poprzedników, z marszałkiem Cezarym Przybylskim na czele, którzy konsekwentnie przeprowadzali kolejne etapy dla dokończenia tej inwestycji – dodaje marszałek.

– To inwestycja istotna nie tylko dla Wrocławia, ale całej aglomeracji. Postępowanie przygotowawcze dla tej trasy trwało niezwykle długo - setki pytań, kilkunastu potencjalnych wykonawców z ofertami, późniejsza kontrola ze strony urzędu zamówień publicznych – dlatego tym bardziej cieszę się, że dziś podpisujemy umowę na wykonanie tej inwestycji i dziękuję wszystkim zaangażowanym w proces tych przygotowań – dodaje wicemarszałek Michał Rado.

Ostatni odcinek WOW będzie w większości trasą dwujezdniową, a w ramach inwestycji powstaną również kładki dla pieszych, półtunel z ekranami akustycznymi przechodzący przez miejscowość Wysoka, a także most nad Ślęzą i wiadukt nad linią kolejową nr 285 między Wrocławiem i Świdnicą.

Wykonawcą inwestycji jest firma SKANSKA, która przeprowadzi prace budowlane w ciągu 30 miesięcy od momentu podpisania umowy. Ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia zostanie udostępniony kierowcom w 2028 roku.

– Dziękujemy za zaufanie i wybór firmy SKANSKA na wykonawcę tej inwestycji. Jestem przekonany, że zrealizujemy ją terminowo. Chciałbym podkreślić doskonałą współpracę podczas wszystkich etapów poprzedzających dzisiejsze podpisanie umowy – podsumowuje Piotr Subczak, członek zarządu SKANSKA.

Jak będzie wyglądał ostatni odcinek obwodnicy?

Projekt obejmuje budowę drogi wojewódzkiej od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie) oraz do granicy Wrocławia (ul. Buforowa) od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska). Planowany trakt liczy 3,67 km nowej drogi.

Na odcinku od ul. Karkonoskiej do Kutrzeby droga będzie miała dwie jezdnie (na każdej z nich będą dwa pasy). Fragment od ulicy Kutrzeby do Grota-Roweckiego będzie jednojezdniowy, ale drogowcy zostawią miejsce na rozbudowę trasy w przyszłości.

Ten odcinek drogi wojewódzkiej jest kluczowym elementem Wschodniej Obwodnicy Wrocławia: Bielany – Łany – Długołęka, który wraz z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8, łącznikiem Długołęka DK98, krótkim odcinkiem autostrady A4 i fragmentem al. Karkonoskiej stworzy zamknięty pierścień otaczający Wrocław. Projektowane nowe połączenie, znane jako łącznik aglomeracyjny A4-S8, umożliwi integrację regionalnej sieci dróg z krajowymi i międzynarodowymi trasami transportowymi.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Rysunek 2 - rondo koło al. Karkonskiej
Rysunek 8 - odcinek przez Wysoką Radosna-SP
Rysunek 7 - rondo przy Radosnej

Obwodnica czy zwykła droga?

Wielu kierowców zwraca uwagę, że Wschodnia Obwodnica Wrocławia, w porównaniu do obwodnic innych, dużych miast w Polsce, ro zwykła droga. I jest w tym dużo racji. Patrząc na np. obwodnice Krakowa (wschodnią, północną), ring wokół Łodzi, Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej czy planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina, nasza "obwodnica" wygląda przy nich więcej niż "blado". Trzeba jednak podkreślić, że WOW to inwestycja samorządowa, a pozostałe to inwestycje rządowe, drogi szybkiego ruchu.