Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zawarł w poniedziałek, 7 czerwca kontrakt na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka linii dużych prędkości. Podpisana umowa dotyczy prac przygotowawczych dla prawie 140-kilometrowego odcinka: Warszawa – CPK – Łódź.
Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 r. Docelowo trasa połączy Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem.
– Między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. W przygotowaniu są już następne odcinki kolejowych "szprych", które uzupełnią istniejącą sieć i skrócą czasy przejazdów dla pasażerów z całej Polski – informują przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK)
Tzw. STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) dla spółki CPK wykona konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański Sp. z o.o. i Arcadis. Na realizacje prac, w skład których wchodzą m.in. analizy przebiegów, a także specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne, wykonawca będzie miał około 10 miesięcy.
CPK
Wybrany wykonawca będzie miał za zadanie wskazać rekomendowany przebieg linii kolejowej między Warszawą a Łodzią w zakresie koniecznym do prowadzenia działań inwestycyjnych. Opracowanie STEŚ jest kolejnym krokiem na drodze do pozyskania wymaganych pozwoleń i rozpoczęcia prac budowlanych.
– W dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane "igrekiem" – podkreślają przedstawiciele CPK.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK)
Na przygotowanie STEŚ wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy (realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwa pięć miesięcy dłużej, ponieważ przedmiot zamówienia zawiera w sobie także dokumentację geologiczną i mapy do celów projektowych).
W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską, mapy do celów projektowych. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu.
Na 140-kilometrowym odcinku Warszawa – CPK – Łódź pociągi mają się rozpędzać do maksymalnie 250 km/godz. Jednocześnie parametry projektowe (np. promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości do 350 km/h – jeśli będzie taka potrzeba. Na potrzeby systemu dużych prędkości CPK zakłada zastosowanie zasilania 25 kV AC.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łódź przez CPK z Warszawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.
Następnym etapem prac przygotowawczych – po wykonaniu STEŚ – będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego. Spółka CPK jest na etapie wstępnych konsultacji rynkowych przed ogłoszeniem przetargu na umowę ramową dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla 30 zadań inwestycyjnych CPK.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
W przyszłości linia zostanie poprowadzona przez od Wrocławia przez Dolny Śląsk do granicy państwowej, a dalej do czeskiej Pragi.