Jak wynika z danych firmy doradczej Colliers, w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2024 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wzrosła nieznacznie w porównaniu do wyniku na koniec 2023 roku – o 78 tys. mkw., przekraczając 12,9 mln mkw. Spadek odnotował wolumen powierzchni handlowej pozostającej w budowie, osiągając na koniec marca poziom 386,5 tys. mkw.
Parki handlowe wciąż na topie
W I kwartale 2024 r. nowa podaż obejmowała 6 nowych obiektów oddanych do użytku, a także rozbudowę 3 już istniejących. Wszystkie projekty zrealizowane zostały w formacie parków handlowych. Za około połowę nowej podaży odpowiadał obejmujący 38 tys. mkw. projekt OTO Park Koszalin.
Debiuty i wyjścia
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku na polskim rynku zadebiutowały m.in. marki Made by Society, JackJones i Kamalion. W Fabryce Norblina w Warszawie otworzył się pierwszy w Polsce salon House of Diamonds, wycofana została natomiast marka Hunkemöller. Na polski rynek weszła także największa sieć restauracji typu fast food w krajach bałtyckich i Finlandii – Hesburger. Na początku obecności w naszym kraju testuje ona format operacyjny, polegający na oferowaniu wyłącznie dań z możliwością dowozu do klienta.
– Pierwszy kwartał 2024 roku obfitował też w serię znaczących, nowych otwarć sieci już obecnych na polskim rynku. Należą do nich m.in. nowy sklep Auchan w centrum handlowym Korona w Kielcach o pow. 1 800 mkw., New Yorker w centrum handlowym Wroclavia o powierzchni blisko 1 700 mkw., czy Jysk w Galerii Północnej w Warszawie o pow. 1 500 mkw. – wymienia Wojciech Wojtowicz, Analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.
Istotne zmiany odnotowano również w zakresie e-commerce. Biedronka uruchomiła internetowy sklep spożywczy, natomiast marka HalfPrice wyłączyła swój kanał on-line.
Obecność w Polsce zakończył też operator Barbora, właściciel internetowego sklepu spożywczego, który od 2021 roku oferował dostawy żywności w Katowicach, Trójmieście, Łodzi, Krakowie, Częstochowie, Wrocławiu i Warszawie. Po zaledwie siedmiu miesiącach działalności zamknięto należący do informatycznego giganta Comarch portal wszystko.pl.
Marki zmieniają właścicieli
Ważne wydarzenia miały miejsce także na rynku transakcyjnym. Spółka Greenpoint na podstawie warunkowej umowy sprzedaży ze spółką Redan, zakupiła prawa do znaków towarowych Top Secret i DryWash. Fundusz Bridgepoint zdecydował o sprzedaży 100% akcji sieci Smyk w ramach wykupu menedżerskiego, natomiast Benefit Systems ogłosiło przejęcie spółek Total Fitness i Saturn Fitness Group.
Dynamicznie w sektorze foodhalli
– Znaczące zmiany dotknęły również sektor foodhalli. CBR Events wygrało przetarg na zarządzanie Halą Gwardii w Warszawie po remoncie, a w Gdańsku firma Apsys złożyła wniosek o pozwolenie na przebudowę Hali Targowej na foodhall. Po kilku miesiącach funkcjonowania zamknięto natomiast foodhall w bydgoskiej Hali Targowej. Obecnie obiekt funkcjonuje wyłącznie jako przestrzeń organizacji wydarzeń zamkniętych – mówi Wojciech Wojtowicz.