Podsumowanie inwestycji na drogach krajowych Dolnego Śląska w 2024 r. [RAPORT]

Orzech

Najważniejszym wydarzeniem było udostępnienie kierowcom ostatniego w województwie odcinka drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Mijający rok to w głównej mierze przygotowanie kolejnych inwestycji, które GDDKiA planuje zrealizować w najbliższych latach.  

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowała RAPORT dotyczący inwestycji na drogach krajowych w woj. dolnośląskim w 2024 roku:

S3 na Dolnym Śląsku

31 lipca br. udostępniliśmy kierowcom 16-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłami Bolków a Kamienna Góra Północ. Dwujezdniowa droga, wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny, przebiega przez malownicze krajobrazy Sudetów. Jej kluczowym elementem była budowa dwóch dwunawowych tuneli o długości ok. 2,3 km oraz ok. 320 m. Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale. Trasa przebiega nowym korytarzem na terenie województwa dolnośląskiego, w powiecie jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim, na terenie gmin Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów i Kamienna Góra. W ramach inwestycji powstało 47 obiektów inżynierskich, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Jaczków Wschód i Jaczków Zachód). Wykonawcą robót było konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau.

Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra została współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wyniósł ok. 1,9 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to ponad 928 mln zł.

Droga ekspresowa S8 z Wrocławia do Kłodzka

Realizację drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Bardem, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), podzieliliśmy na sześć krótszych odcinków. Docelowo droga ekspresowa S8 powstanie na 87-kilometrowym odcinku od Wrocławia do Kłodzka. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 (AOW) i drogi ekspresowej S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.

14 grudnia 2023 r. podpisaliśmy umowy na realizację pierwszych trzech zadań na odcinku od Kobierzyc do Łagiewnik. W październiku br. złożyliśmy dla nich do Wojewody Dolnośląskiego wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), które są aktualnie procedowane. 22 grudnia 2023 r. otworzyliśmy oferty w przetargu na projekt i budowę ok. 14-kilometrowego odcinka od Ząbkowic Śląskich do Barda. W czerwcu br. podpisaliśmy umowę z wykonawcą, a w I połowie 2025 r. planujemy złożyć wniosek o decyzję ZRID.

29 grudnia 2023 r. ogłosiliśmy przetarg na projekt i realizację dwóch odcinków S8 pomiędzy Łagiewnikami a Ząbkowicami Śląskimi. 5 sierpnia br. poznaliśmy wykonawcę dla odcinka pomiędzy węzłami Niemcza a Ząbkowice Śląskie Północ o długości 7,9 km. Natomiast 27 sierpnia br. wyłoniliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na realizację odcinka pomiędzy Łagiewnikami a Niemczą.   Od wyborów najkorzystniejszych ofert wpłynęły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Oczekujemy na rozstrzygnięcie spraw.

Dla kolejnego fragmentu trasy S8, od węzła Bardo do Kłodzka, przygotowaliśmy Program inwestycji (PI), w którym określiliśmy jej zakres rzeczowy, harmonogram czasowy oraz wstępne koszty. Opracowany PI musi zostać teraz uzgodniony przez Ministerstwo Infrastruktury. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), w którym zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem wariantów analizowanych na wcześniejszych etapach.

Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W rządowym Programie zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.

Autostrada A4 od Krzyżowej do Wrocławia i droga ekspresowa S5 od Sobótki do Bolkowa

21 czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz budowy drogi ekspresowej S5 Bolków – Sobótka o długości ok. 50 km.  W listopadzie 2023 r. wskazaliśmy wariant rozbudowy A4 pomiędzy Legnicą a Wrocławiem. Spośród wszystkich wariantów, analizowanych w takim samym stopniu szczegółowości, w protokole Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) zarekomendowano przebieg autostrady A4 w wariancie W1, czyli rozbudowę w istniejącym śladzie. W maju 2024 r. w Oddziale GDDKiA we Wrocławiu powołany został wewnętrzny zespół ds. analizy przebiegu autostrady A4. Zespół weryfikuje funkcjonalności rozwiązań komunikacyjnych przyjętych dla autostrady A4 w opracowanym STEŚ w kontekście skomunikowania autostrady z innymi drogami regionu. Ważną częścią analizy są spotkania z włodarzami gmin, przez które przebiega A4 oraz dialog, wymiana spostrzeżeń i argumentów. Przeprowadzona analiza pozwoli w sposób całościowy i kompletny spojrzeć na kwestię przebudowy A4. Na początku przyszłego roku wnioski zespołu zostaną przekazane do Ministerstwa Infrastruktury. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU).

 W grudniu 2023 r. wskazaliśmy wariant budowy S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Spośród wariantów, analizowanych w takim samym stopniu szczegółowości, w protokole KOPI zarekomendowaliśmy przebieg drogi ekspresowej S5 w wariancie wynikowym WIV. Jako wariant alternatywny wskazaliśmy WIII. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg po nowym śladzie, bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, poza miejscami przecięcia obecnej DK5 i DK35 z planowaną S5 i połączenia z jej węzłami. W ramach zadania miałaby powstać nowa dwujezdniowa, dwupasowa droga ekspresowa o długości ok. 50 km. Na trasie miałoby powstać osiem węzłów drogowych: Olbrachtowice, Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Wałbrzych, Świebodzice, Serwinów i Bolków. W listopadzie br. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU. Następnym etapem, po otrzymaniu DŚU, będzie przeprowadzenie badań geologicznych i opracowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargów na wykonawców inwestycji w formule Projektuj i buduj.

Umowę na opracowanie dokumentacji dla odcinka A4 od Krzyżowej do Legnicy podpisaliśmy 28 czerwca 2021 r.  Autostrada A4 na odcinku ok. 36 km zostanie rozbudowana w istniejącym śladzie, a każda jezdnia będzie miała trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Miejscami będzie to budowa nowej jezdni równolegle do jezdni istniejącej, a miejscami rozbudowa jezdni istniejących. W październiku 2023 r. złożyliśmy dwa wnioski o wydanie DŚU, a ich uzyskanie planowane jest w II kw. 2025 r. Obecną dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego, autostradę zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, powstanie nowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch. To umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej, drugiej jezdni. Rozbudowa uwzględnia lokalne uwarunkowania i odsunięcie od zabudowy mieszkaniowej w Krzyżowej i Szczytnicy. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2030 r.

100 obwodnic 

Dla siedmiu obwodnic dolnośląskich miast, ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic, prowadzone są prace przygotowawcze. Na najbardziej zaawansowanym etapie jest obwodnica Głogowa w ciągu DK12. Dla tej obwodnicy już po raz drugi ogłosiliśmy wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na wykonawcę, który zaprojektuje i następnie wybuduje trasę. Obwodnice Milicza, Międzyborza, Legnicy i Kaczorowa oczekują na wydanie DŚU, które zatwierdzą ich ostateczny przebieg. Obwodnice Oławy i Złotego Stoku są na etapie opracowywania STEŚ, które pozwoli wybrać optymalny wariant przebiegu trasy.

Obwodnica Głogowa w ciągu DK12

W sierpniu 2023 r. ogłosiliśmy przetarg na realizację inwestycji, a w listopadzie 2023 r. zostały otwarte oferty wykonawców. Na wybór najkorzystniejszej oferty wpłynęły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Następnie do Sądu Okręgowego wpłynęła skarga na wyrok KIO. Zgodnie z wyrokiem Sądu powtórzyliśmy czynność badania i oceny ofert. 13 grudnia br. po ponownej ocenie ofert jako najkorzystniejszą wskazaliśmy złożoną przez firmę Strabag. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia, umowę na budowę 18-kilometrowej obwodnicy Głogowa planujemy podpisać w I kw. 2025 r.

Obwodnica będzie drogą dwujezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Zostanie poprowadzona nowym śladem, omijając Głogów po zachodniej stronie i przebiegać będzie przez tereny gmin Radwanice, Żukowice, Kotla, Głogów oraz miasto Głogów. Trasa rozpocznie swój bieg w gminie Radwanice (powiat polkowicki) na istniejącym, północnym rondzie węzła Głogów Zachód (węzeł na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 12), a zakończy w miejscowości Stare Serby, poprzez włączenie do istniejącej DK12.

Zaplanowaliśmy budowę czterech węzłów drogowych, będących dwupoziomowymi skrzyżowaniami: Nielubia (z drogą wojewódzką nr 298 w kierunku Kłobuczyna i drogą krajową nr 12 w kierunku Głogowa), Słone (z drogą wojewódzką nr 292 Nowa Sól – Głogów), Głogów Lotnisko (z drogą wojewódzką nr 321 Przyborów – Grodziec Mały), Serby (z drogą wojewódzką nr 319 Stare Strącze – Głogów) oraz przebudowę ronda na węźle Głogów Zachód.

Powstanie także przeprawa przez Odrę, wyczekiwana przez mieszkańców i użytkowników drogi. Wyprowadzi ona ruch z centrum miasta. Dodatkowo wybudowane zostaną inne obiekty inżynierskie: wiadukty w ciągu i nad drogą główną (w tym pełniące funkcję przejść dla zwierząt średnich i dużych) oraz przepusty (również z funkcją przejść dla zwierząt małych). Realizacja obwodnicy Głogowa planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2025-2028.

Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości układu komunikacyjnego i stanowić będzie fragment połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Obwodnica Głogowa pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Tym samym wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców. Głogów zyska nową przeprawę przez Odrę, co znacząco skróci czas potrzebny na przejazd przez miasto. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Obwodnica Kaczorowa w ciągu DK3

Umowa na prace projektowe została podpisana 19 lipca 2019 r. W ramach realizacji projektu wykonawca, Databout (dawniej WYG International), przygotuje STEŚ dla obwodnicy Kaczorowa oraz materiały wymagane do wniosku o wydanie DŚU. Wykonawca w ramach realizowanego projektu zobowiązany jest także do przygotowania projektu budowlanego wraz z kompletem materiałów do wniosku o wydanie decyzji ZRID, a także projektu wykonawczego oraz dokumentacji przetargowej. Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu w grudniu br. złożyliśmy wniosek, w którym zarekomendowaliśmy przebieg obwodnicy Kaczorowa w wariancie W8. Tym samym rozpoczął się kolejny ważny etap prac przygotowawczych dla rozbudowy drogi krajowej nr 3 na odcinku Bolków – Jelenia Góra z budową obwodnicy Kaczorowa. W IV kw. 2025 r. planowane jest uzyskanie DŚU.

Głównym celem budowy obwodnicy Kaczorowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się na kierunku Bolków – Jelenia Góra. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Kaczorowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego, aż do granicy polsko-czeskiej. Poprawie ulegnie też połączenie Jeleniej Góry z węzłem na S3 w Bolkowie, co ma z kolei duże znaczenie dla ruchu regionalnego.

 Obwodnica Legnicy w ciągu DK94

Inwestycja, o długości 8,7 km, realizowana jest przy współpracy z Miastem Legnica. GDDKiA odpowiada za odcinek o długości 5,1 km na terenie pozamiejskim. 14 kwietnia 2023 r. złożono wniosek o wydanie DŚU. Obecnie trwa procedura wydawania decyzji, którą planujemy uzyskać w 2025 r.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Legnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze ścisłego centrum miasta. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i zwiększenie przepustowości układu komunikacyjnego w samej Legnicy. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, biegnącego zarówno w układzie wschód-zachód wzdłuż DK94, jak i od północy (od Lubina). Usprawni też połączenie tego kierunku z autostradą A4.

  Obwodnica Międzyborza w ciągu DK25

Trasa powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość ok. 8 km. W ramach inwestycji zostanie zaprojektowana, a następnie wybudowana droga klasy GP ze skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i dojazdowymi. Wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie, elementy ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). 21 sierpnia br. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU, którą planujemy uzyskać w II kw. 2025 r.

Celem inwestycji jest budowa obwodnicy Międzyborza wraz z obejściem sąsiadujących miejscowości Ose, Górzyca i Oska Piła w ciągu DK25. Poprawi ona przepustowość układu komunikacyjnego, łączącego drogę ekspresową S8 z nowo wybudowaną obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego (będącą jednym z pierwszych fragmentów drogi ekspresowej S11).

Obwodnica Milicza w ciągu DK15

Trasa powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość ok. 12 km. W ramach inwestycji zostanie zaprojektowana, a następnie wybudowana droga klasy GP ze skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i dojazdowymi. Wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie, elementy ochrony środowiska i BRD. 14 kwietnia 2023 r. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU, którą planujemy uzyskać na przełomie II i III kw. 2025 r.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Milicza jest wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w mieście z uwagi na przebieg DK15 przez centrum Milicza. Ruch odbywa się na osi północ-południe pomiędzy Jarocinem, w ciągu DK11, a Trzebnicą w ciągu DK5. Oba korytarze są ważnymi arteriami drogowymi, które są stopniowo przebudowywane do standardu drogi ekspresowej. Natomiast patrząc szerzej, jest to również jeden z ważnych korytarzy pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem.

Obwodnica Oławy w ciągu DK94

We wrześniu 2020 r.  podpisaliśmy umowę z firmą SWECO Polska na stworzenie dokumentacji dla obwodnicy Oławy w ciągu DK94.  Złożenie wniosku o DŚU planowane jest w I połowie 2025 r.   Podstawowym celem budowy obwodnicy Oławy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście z DK94, która jest drogą alternatywną dla autostrady A4. Duży ruch w Oławie występuje szczególnie w sytuacji występowania utrudnień na A4. Ponadto budowa obwodnicy upłynni ruch do Oławskiej Podstrefy Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej. Nowo wybudowana obwodnica wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców miasta.

Obwodnica Złotego Stoku w ciągu DK46

28 lipca 2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Biuro Projektów Dróg i Mostów BBKS-PROJEKT na prace przygotowawcze. W październiku br. odbyło się posiedzenie KOPI dla etapu STEŚ.  W 2025 r. planujemy złożyć wniosek o DŚU.

Głównym celem budowy obwodnicy Złotego Stoku jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który generuje DK46. Jest to ruch kierujący się od Opola i autostrady A4 w kierunku Kotliny Kłodzkiej i dalej do przejścia w Kudowie Zdroju. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększy się dostępność bazy turystycznej w regionie.

Pozostałe inwestycje:

Mała obwodnica Trzebnicy w ciągu DK15

30 marca 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie STEŚ-R. Zaplanowaliśmy budowę 1,5-kilometrowej obwodnicy Trzebnicy, która będzie przebiegać na północ od miasta. W czerwcu 2023 r. wystąpiliśmy z wnioskiem o DŚU, a 8 grudnia 2023 r. otrzymaliśmy decyzję dla tego zadania.  Finalizujemy dokumentację, która stanowi elementy Koncepcji programowej.

Obwodnica Szalejowa Górnego w ciągu DK8

Umowę na dokumentację podpisaliśmy w lutym 2022 r. Na I etapie STEŚ-R zostały wyznaczone i poddane analizie wielokryterialnej możliwe przebiegi obwodnicy Szalejowa Górnego jako drogi klasy GP o długości ok. 3 km. Przeprowadzono prace przygotowawcze, podczas których wykonano m.in. inwentaryzację przyrodniczą, wstępne rozpoznanie geologiczne, analizę wielokryterialną oraz wybrano wariant rekomendowany do wniosku o DŚU oraz dalszych prac projektowych, tj. elementów Koncepcji programowej.  Obwodnica Szalejowa Górnego jest częścią większego zadania, polegającego na rozbudowie DK8 od granicy państwa w Kudowie Zdrój do Dusznik oraz od Szczytnej do Kłodzka o łącznej długości ok. 29 km. W maju br. do Wójta Gminy Kłodzko trafił wniosek o wydanie DŚU dla inwestycji. Postępowanie administracyjne zakończy się wydaniem decyzji, która ostatecznie zatwierdzi przebieg trasy. Obecnie trwają prace nad Koncepcją programową i uszczegóławianiem oraz optymalizacją rozwiązań projektowych.

Przebudowa DK94 i DK36 od Wrocławia do Lubina  

31 marca 2023 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie STEŚ-R wraz z uzyskaniem DŚU dla przebudowy dróg krajowych nr 94 i 36 na odcinku Wrocław – Lubin. 

Obecnie opracowywane są warianty przebiegu trasy. Zakładają one rozbudowę ok. 60 km drogi po istniejącym śladzie lub częściowo po nowym śladzie (na fragmentach omijających obszary zurbanizowane, cenne przyrodniczo lub korygujące parametry drogi).  Trasa będzie przebiegać przez trzy powiaty: lubiński, legnicki oraz średzki.  W zależności od wybranego wariantu, który zostanie wyznaczony na etapie STEŚ-R, zakłada się rozbudowę drogi do przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) w parametrach klasy GP. Przekrój dróg zostanie zweryfikowany na podstawie analiz i prognoz ruchu.  W ramach inwestycji planowana jest budowa obwodnic wybranych miejscowości, przebudowa istniejących skrzyżowań i budowa nowych. Powstaną chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe oraz przejścia dla pieszych. Wykonane zostaną elementy ochrony środowiska, BRD oraz oświetlenie drogowe. Parametry drogi zostaną dostosowane do prognozowanych natężeń ruchu z jednoczesnym dostosowaniem konstrukcji drogi do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.  We wrześniu 2023 r. odbyła się pierwsza tura spotkań informacyjnych z mieszkańcami gmin. Druga tura odbyła się w maju br. W czasie spotkań przedstawiliśmy opracowane warianty przebudowy trasy oraz uwarunkowania związane z przebiegami inwestycji na terenie danej gminy.

Źródło: GDDKiA