Polskie miasta i branża zrównoważonej mobilności apelują o kontynuację prac nad programem „Mój Rower Elektryczny”

Orzech

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności z 22 sygnatariuszami zwrócili się do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z listem otwartym, apelując o kontynuację działań nad programem „Mój Rower Elektryczny”.

List otwarty został podpisany przez samorządy - Łódź, Wrocław, Gdańsk, Sopot, Kielce, Włocławek, Świnoujście, Lublin, organizacje branżowe – Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności oraz Polskie Stowarzyszenie Rowerowe oraz firmy – m.in. Kross, Nextbike Polska, Wamtechnik.

Ogłoszenie planów programu „Mój Rower Elektryczny” spotkało się z entuzjastyczną reakcją potencjalnych beneficjentów, branży zrównoważonej mobilności oraz władz samorządowych. W trakcie wrześniowego Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi wielokrotnie podkreślano, że program ten ma bardzo istotne znaczenie w kontekście redukcji emisji CO₂, promocji zdrowego stylu życia oraz rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej. Rower elektryczny jako alternatywa dla tradycyjnych środków transportu, wspiera walkę z zanieczyszczeniem powietrza, zmniejsza korki i promuje aktywność fizyczną.

Decyzja o odmowie wsparcia programu przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) oraz brak konkretnych informacji ze strony administracji centralnej na temat działań planowanych do podjęcia w obecnej sytuacji ma coraz większe negatywne konsekwencje dla rozwoju ruchu rowerowego w Polsce. Efekt jest odwrotny od zamierzonego – rozwój rynku rowerów elektrycznych został całkowicie zatrzymany. Konsumenci, czekając na realizację programu, odroczyli swoje decyzje zakupowe.

Bez odpowiedzi pozostaje kluczowe pytanie, kiedy program będzie mógł ruszyć.

Warto podkreślić, że Polska jest jednym z największych producentów rowerów w Unii Europejskiej oraz liderem produkcji baterii do rowerów elektrycznych. Program „Mój Rower Elektryczny” mógłby być istotnym wsparciem dla branży, zwiększając innowacyjność i konkurencyjność sektora. Sukces programu „Mój Elektryk” pokazał, że subwencje mogą być silnym impulsem dla rozwoju zeroemisyjnych środków transportu.

Dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych są dostępne w wielu krajach Europy, gdzie rozwój ekologicznych środków transportu jest silnie wspierany przez rządy i władze lokalne. Polska jest pod tym względem niechlubną „białą wyspą” na tle takich krajów jak Francja, Niemcy, Belgia, Holandia, Włochy, Szwajcaria, Austria, Norwegia czy Szwecja. Zakup e-Bike’ów jest subwencjonowany nawet w USA i Kanadzie.

Autorzy listu apelują o pilne zabezpieczenie środków finansowych, rozpoczęcie programu „Mój Rower Elektryczny” oraz ponowne przeprowadzenie konsultacji. Deklarują pełną gotowość do współpracy przy wdrażaniu programu, podkreślając, że rower elektryczny jest sprawdzonym rozwiązaniem w dążeniu do zrównoważonej mobilności miejskiej.

PEŁNA TREŚĆ LISTU (plik w formacie .pdf)

Sygnatariusze listu:

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności,

Miasto Łódź,

Miasto Wrocław,

Miasto Gdańsk,

Miasto Sopot,

Miasto Lublin,

Miasto Kielce,

Miasto Włocławek,

Miasto Świnoujście,

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe,

Wamtechnik,

Qwello,

Urvis Bikes,

Groclin,

Nextbike Polska,

No Limit Logistyka,

Aberg,

Kross,

Maxpro,

Riese & Müller,

Ecobike,

GeoBike MFC.