źródło: UM Wrocławia

Wrocław: PKP szukają nadzorcy budowy przystanku na Szczepinie

Mariusz Bartodziej
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już dwukrotnie przedłużały termin składania ofert. Jednak i tak spółka Wrocławskie Inwestycje będzie musiała ponownie ogłosić przetarg na realizację trasy tramwajowej biegnącej przez Popowice, wraz z utworzeniem przystanku kolejowego.
Zainteresowanych pełnieniem nadzoru nad budową przystanku kolejowego Wrocław Szczepin na linii nr 143 wraz z przebudową wiaduktu kolejowego nad ulicą Długą oraz niezbędną infrastrukturą mieliśmy poznać początkowo 14 lutego. PKP PLK wydłużyły termin składania ofert już dwukrotnie – najpierw do 5 marca, a następnie do 5 kwietnia. Jednak 27 marca, podjęły decyzję o unieważnieniu postępowania.
O wyłonieniu nadzorcy zadecyduje w 60% zaoferowana kwota, a w 40% posiadane doświadczenie jego personelu.

Brakuje ponad 55 mln zł

Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. unieważniły 22 marca przetarg na budowę trasy tramwajowej wzdłuż ul. Popowickiej, Starogroblowej – Długiej (od ul. Milenijnej do Jagiełły) wraz z przebudową wiaduktu nad ul. Długą oraz utworzeniem zintegrowanego węzła tramwajowo-kolejowego Wrocław Popowice oraz zaprojektowaniem i wybudowaniem przystanku kolejowego Wrocław Szczepin. O poznaniu uczestników postępowania informowaliśmy w zeszłym miesiącu.
Urzędnicy otworzyli oferty 6 lutego. Zgłosiło się czterech zainteresowanych. To firmy: Trakcja PRKiI (z ofertą opiewającą na ponad 303,5 mln zł), Budimex (ponad 288,8 mln zł), ZUE (ponad 275,6 mln zł) i Przedsiębiostwo Usług Technicznych Intercor (ponad 237,8 mln zł). Najkorzystniejsza propozycja przekraczała o więcej niż 55 mln zł kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na tę inwestycję, czyli 182,1 mln zł.
UM Wrocławia

Którędy pojedzie tramwaj?

Nowa linia tramwajowa będzie przebiegała od skrzyżowania ulic Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej przez most Dmowskiego, Długą, Starogroblową i Popowicką do skrzyżowania z Milenijną i Pilczycką.
Przebudowany zostanie cały ten ciąg ulic. Torowisko poprowadzone będzie między jezdniami do wiaduktu kolejowego przy Długiej, za nim będzie przebiegało po północnej stronie drogi. Największe wyzwania tego projektu to przebudowa wiaduktu kolejowego przy Długiej (wiadukt na Starogroblowej już jest przygotowany pod nową inwestycję) oraz budowa na Długiej zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowego – wyliczają w magistracie.
Jak podkreśla prezydent Wrocławia, nowa linia tramwajowa zupełnie zmieni układ komunikacyjny tej części miasta, odciąży także ul. Legnicką poprawiając jakość podróżowania.
Specyfiką tej trasy będzie połączenie z liniami kolejowymi poprzez 2 zintegrowane węzły przesiadkowe – tłumaczy Rafał Dutkiewicz.
W ramach całego przedsięwzięcia powstanie 9 nowych nowych przystanków i 2 węzły przesiadkowe, a także 5,4 km nowych i przebudowanych dróg, 17 przebudowanych skrzyżowań oraz 5,7 km nowych lub przebudowanych ścieżek rowerowych.
materiały prasowe
Linia tramwajowa przez Popowice będzie spełniała 2 ważne aspekty. Po pierwsze pozwoli na zwiększenie dostępności linii tramwajowych dla mieszkańców Popowic i Szczepina, a po drugie poprawi system komunikacyjny nie tylko tramwajowy, ale także drogowy uzupełniony o ścieżki rowerowe – podkreśla Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.
Jak tłumaczą w magistracie, po pierwszej inwentaryzacji na etapie planowania projektu wiele drzew zakwalifikowano do wycinki. 
Jednakże dzięki staraniom Departamentu Zrównoważonego Rozwoju udało się zmniejszyć tę liczbę do około 200 drzew. Przy współpracy z Radą Osiedla zrekompensujemy ten ubytek i posadzimy 400 nowych drzew. Warto też wspomnieć, że cześć torowiska będzie zielona, podobnie jak na torowisku na Kozanów – zaznaczają urzędnicy.
Zakończenie inwestycji planowane jest na końcówkę 2019 roku.