Termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia zostaje wydłużony do dnia 30 września 2024 roku do godziny 12:00, a otwarcie ofert nastąpi o godz. 14:00. Termin składania ofert był już kilkakrotnie przesuwany. Ostatnio – na 14 czerwca br. Powodem przedłużenia terminu jest potrzeba przeznaczenia kolejnych tygodni przez podmioty zaproszone do postępowania na konsultacje niezbędne do prawidłowego przygotowania ofert. Natomiast jeszcze w czasie wakacji ma zostać podpisana umowa na realizację falochronu osłonowego.
– „Jeśli chodzi o sprawy związane z portem morskim w Gdyni – również tym kluczowym dla realizacji naszego narodowego interesu – chcę […] powiedzieć, że postępowanie na wyłonienie podmiotu, który przygotuje również Port Zewnętrzny w Gdyni to jest to procedura, która została wydłużona do września, dlatego że daliśmy potencjalnym inwestorom dodatkowy czas na przygotowanie odpowiednich dokumentów w tej sprawie” – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, budowa, sfinansowanie, wyposażenie a następnie utrzymanie i eksploatacja w okresie umowy pirsu Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie uniwersalny terminal kontenerowy (przy czym dopuszcza się także inne, poboczne funkcje wytworzonej infrastruktury).
Zgodnie z przyjętym planem, pierwsze statki powinny zacumować przy nowych nabrzeżach w 2029 roku. Jest to jedna z największych polskich inwestycji z zakresu gospodarki morskiej.
O Porcie Zewnętrznym:
Projekt ten, przewidziany do realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym, obejmuje budowę nowego pirsu portowego (czyli sztucznego półwyspu), na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy oraz prawdopodobnie inne dodatkowe instalacje. Port Zewnętrzny stanie się przedłużeniem istniejącego Mola Węglowego. Pogłębione nowe akweny Portu Gdynia przy Nabrzeżach Portu Zewnętrznego uzyskają głębokość przy nabrzeżach 17 m.
Nowe nabrzeża Portu Gdynia umożliwią zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu do 16 metrów. To największe jednostki pływające, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie, z uwagi na niewielką głębokość Cieśnin Duńskich. Przewidywana roczna zdolność przeładunkowa terminalu to co najmniej 2,5 mln TEU (czyli jednostek pojemności równoważnych objętości kontenera o długości 20 stóp), czyli około 25 mln ton ładunków.
Port Zewnętrzny przyczyni się nie tylko do rozwoju Portu Gdynia, ale przełoży się też na zwiększenie wpływów do budżetu Gdyni, Pomorza oraz Polski i przyczyni się do stworzenia wielu nowych miejsc pracy w regionie pomorza. Będzie istotnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Projekt budowy Portu Zewnętrznego to projekt inwestycyjny (o charakterze greenfield) długoterminowy, strategiczny dla rozwoju gdyńskiego portu oraz wielowątkowy. Łączy w sobie praktycznie wszystkie obszary działalności portowej. Wchodząc w 2024 rok jesteśmy na finiszu kolejnych etapów związanych z przygotowaniem do podjęcia prac budowlanych zarówno na wodzie, jak i na lądzie.
Projekt jest realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), w trybie dialogu konkurencyjnego, przy wsparciu i pod nadzorem Departamentu PPP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i przy ścisłej współpracy z Ministerstwem Infrastruktury.
Jej niezbędną składową jest budowa nowych falochronów (niedawno wybrano wykonawcę tej inwestycji). Jak informował zarząd portu oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, oferta konsorcjum, w skład którego wchodzą Budimex, Roverpol i Rover Maritime S.L., na zaprojektowanie i budowę falochronów, została wybrana jako najkorzystniejsza.
Sukcesowi projektu oraz całego Portu Gdynia posłużą także inwestycje komplementarne, tzn. budowa Drogi Czerwonej oraz linii kolejowej nr 201, zapewniające poprawę dostępności drogowej i kolejowej do gdyńskiego portu.
Opracowywana jest także dokumentacja projektowa estakady drogowej do Portu Zewnętrznego, dla której przewiduje się pozyskanie pozwolenia na budowę na początku 2026 roku. Natomiast na etapie koncepcyjnym są prace związane z budową parkingu centralnego w Dolinie Logistycznej, stanowiącej zaplecze portu.
Dynamiczne zmiany sytuacji gospodarczej powodują obiektywne trudności z finalizacją przygotowania ofert, przez uczestników postepowania. Wśród najistotniejszych czynników zaburzających stabilność łańcuchów logistycznych wymienić można sytuację geopolityczną, a w tym kryzys na Morzu Czerwonym, a także utrzymujące się konsekwencje pandemii.
Przedłużenie postępowania pozwoli kontynuować je w obecnej formule, której pozytywnej oceny udzielił Europejski Bank Inwestycyjny. Obecne wydłużenie terminu w żaden sposób nie zagraża realizacji inwestycji zgodnie z Programem Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 r.
W artykule wykorzystano materiały Morskiego Portu Gdynia S.A.