Postępują prace przy budowie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic

Orzech

Postępują prace przy budowie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Właśnie zakończyła się budowa stropu tunelu w rejonie ul. Młyńskiej oraz pod estakadą obwodnicy.

Lipiec na budowie tramwaju do Mistrzejowic przyniósł zakończenie betonowania trzech sekcji płyt stropowych pod estakadą, bezpośrednio w sąsiedztwie jej fundamentów oraz podpór. Przejście z pracą na północną obręcz ronda Polsadu to kolejny etap w ramach inwestycji KST IV.

Wcześniej, w maju i czerwcu, intensywne prace toczyły się na rondzie Młyńskim, gdzie ukończono płytę stropową nad wyjściem z tunelu, umożliwiając przeprowadzenie docelowego koryta Sudołu Dominikańskiego.

– Jako gmina współpracujemy z partnerem prywatnym, aby inwestycja postępowała możliwie najszybciej oraz aby reagować na wszystkie sygnały napływające od mieszkańców. Cieszę się, że podczas rad budowy z udziałem przedstawicieli mieszkańców możemy tworzyć przestrzeń do wymiany informacji o postępie prac i oczekiwaniach mieszkańców. Dzięki temu ten projekt zmienia się zgodnie z oczekiwaniami Krakowian, a jednocześnie budowa może postępować, czego najlepszym przykładem jest postęp w budowie tunelu – mówi Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa.

To kolejne skomplikowane wyzwanie techniczne podczas realizacji linii tramwajowej do Mistrzejowic. Ze względu na ograniczoną przestrzeń dla maszyn budowlanych wykonanie prac wymagało bardzo dużej precyzji. Przez cały okres trwania prac ruch po estakadzie musiał odbywać się bez zakłóceń. Nad bezpieczeństwem obiektu, oprócz inżynierów, czuwał specjalny system monitoringu geodezyjnego. To zestaw kilkudziesięciu urządzeń pomiarowych, który przez 24 godziny, w czasie rzeczywistym, sprawdzał stan obiektu z dokładnością do 0,1 mm. Jednocześnie, z uwagi na letnie upały, większość prac betoniarskich, których czas trwania przekraczał 5 godzin, odbywała się nocą.

– Wbudowaliśmy blisko 3000 metrów sześciennych betonu konstrukcyjnego w płyty stropowe. Te struktury, choć tymczasowo zakryte, wkrótce ustąpią miejsca nowej jezdni i towarzyszącej jej infrastrukturze – podkreśla Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak.

Obecnie, na południowej części ronda Polsadu, widoczna jest ostateczna geometria podziemnego przystanku. Metoda podstropowa, stosowana w budowie, polega na wydobywaniu urobku spod zabetonowanego stropu po osiągnięciu przez niego odpowiedniej wytrzymałości. Proces ten, choć czasochłonny, dzięki zaangażowaniu odpowiedniego sprzętu oraz odpowiedniej koordynacji pracy, osiągnął wydajność kilkuset metrów sześciennych dziennie pod koniec czerwca.

Na północ od estakady, trwają prace izolacyjne płyty stropowej, które umożliwią odtworzenie pierwotnego układu jezdni oraz rozpoczęcie głębienia ścian szczelinowych w miejscu tymczasowej jezdni i przejścia dla pieszych. Dzięki temu możliwe będzie połączenie dotychczasowych sekcji tunelu. Metodyka etapowania prac jest kluczowa w gęstej miejskiej zabudowie, pozwalając na sprawną realizację projektu i minimalizację uciążliwości dla mieszkańców.

Linia łącząca skrzyżowanie ulic Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach powstaje w ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu ok. 4 5-kilometrowemu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować już w 2025 roku, z częstotliwością nawet 90 sekund.

Torowisko ma przebiegać od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu. W ramach inwestycji powstaną elementy infrastruktury umożliwiające w przyszłości budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema. Wartość projektu to 1,92 mld zł (w tym ok. 616 mln zł netto stanowią nakłady inwestycyjne).

Budowa tramwaju do Mistrzejowic to pierwszy tego typu projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowa zawarta z partnerem prywatnym na okres 24 lat zakłada, że będzie on odpowiedzialny nie tylko za projekt i realizację inwestycji, ale także jej późniejsze utrzymanie.

Zgodę na współfinansowanie inwestycji wyrazili: Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Pekao SA i Polski Funduszu Rozwoju.

Źródło: UM Kraków