Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Prace o wartości blisko 4,5 mln zł w terminie 21 miesięcy wykona firma Promost Consulting.
Od Kolbuszowej do A4
14-kilometrowy odcinek DK9, na którego przygotowanie podpisano w piątek 9 maja umowę, jest jednym z trzech fragmentów nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 w woj. podkarpackim.
15 kwietnia br. GDDKiA podpisała umowę na przygotowanie pierwszego odcinka, między obwodnicami Nowej Dęby i Kolbuszowej.
Dla ostatniego planowanego odcinka DK9, od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km), trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty.
Docelowo DK9 będzie przebiegała od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4.
Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9 są przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Aktualnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla tych zadań. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.
Zakres
Umowa obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).
W celu ustalenia optymalnego przebiegu nowego odcinka DK9, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in. ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi krajowej nr 9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.
Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. opracowania Koncepcji programowej. Na jej podstawie określimy zakres niezbędnych robót potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.
Cel
Droga krajowa nr 9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych. Powoduje to znaczne utrudnienie w płynności przejazdu.
Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, a zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Droga ta prowadzi ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.
Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł, które spowalniają ruchu pojazdów.
Źródło: GDDKiA