Wielkimi krokami zbliża się wyczekiwana od lat przebudowa newralgicznego skrzyżowania ulicy Dubois i Drobnera. Właśnie poznaliśmy oferty w przetargu na realizację tego zadania. - Powstanie mini centrum przesiadkowe będące bramą na Nadodrze - zapowiada magistrat.
Przypomnijmy, o planach przebudowy skrzyżowania ulicy Dubois i Drobnera mówi się we Wrocławiu od kilkunastu lat. Już w 2011 roku magistrat przeprowadził przetarg na projekt tego przedsięwzięcia. Koncepcja opracowana w 2012 roku przez firmę Progreg obejmowała przebudowę jezdni, chodników, budowę pasów autobusowo–tramwajowych wraz z przystankami pośrodku ulic. Nigdy jednak nie została wcielona w życie.
Miasto do tematu wróciło wiosną 2021 roku, gdy spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Poprawa dostępności przystanków komunikacji zbiorowej oraz powiązań dla pieszych i rowerzystów w rejonie skrzyżowania ulic Dubois-Drobnera”. Stanęło do niego 7 zainteresowanych, a jako najkorzystniejszą wybrano, opiewającą na niespełna 680 tys. zł, ofertę firmy BBKS-PROJEKT.
Projektowanie dobiegło końca w ubiegłym roku i wkrótce całe przedsięwzięcie wejdzie w fazę realizacji. Spółka Wrocławskie w środę 14 maja otworzyła oferty na przebudowę skrzyżowania ul. Dubois i Drobnera oraz budowę nowego węzła komunikacyjnego w tym miejscu. Jak informują urzędnicy, inwestycję chcą realizować 4 firmy, a wszystkie oferty są poniżej kwoty, jaką zamawiający ma zamiar przeznaczyć na to zadanie.
"Teraz będzie prowadzona analiza formalna dokumentacji złożonej przez wykonawców w ramach przetargu."
Jak zmieni się skrzyżowanie Dubois i Drobnera?
Wrocławskie Inwestycje zapowiadają, że na ulicy Drobnera zniknie wąski przystanek tramwajowy, w jego miejsce powstanie wygodny węzeł komunikacyjny, kierowcy pojadą wygodnymi jezdniami, rowerzyści drogami dla rowerów, a piesi powędrują wygodnymi chodnikami. Do przebudowy pójdzie też ponad pół kilometra torowiska tramwajowego.
"Przede wszystkim znikną istniejące przystanki tramwajowe na tej ulicy. Dzięki zmianie geometrii w układzie drogowym zaprojektowane zostały nowe bezpieczne perony przystankowe, na których będą mogły zatrzymywać się tramwaje i autobusy. Przy peronach, które są w projekcie odpowiednio wydłużone, będą mogły w danym kierunku zatrzymać się z powodzeniem dwa tramwaje albo tramwaj i autobus. Taka zmiana pozwoli przenieść w to miejsce przystanki z obrębu skrzyżowania, co poprawi przepustowość, zapewni wygodę pasażerom przy ewentualnych przesiadkach i ułatwi przejazd kierowcom."
Nowa brama na Nadodrze
Zgodnie z zapewnieniami magistratu, powstanie mini centrum przesiadkowe będące bramą na Nadodrze. Miasto podkreśla, że ta inwestycja to potężne zadanie infrastrukturalne, które obejmie przebudową infrastruktury podziemnej. Planowa są prace na sieci: energetycznej, gazowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej oraz telekomunikacyjnej. Na nowych przystankach pojawi się też zieleń.
"Zaprojektowaliśmy w sumie na obu peronach 8 drzew, które dadzą cień w słoneczne dni. Uzupełnieniem zielonej infrastruktury będą trejaże z pnączami. W sumie posadzonych zostanie tu 19 drzew, 1375 szt. krzewów liściastych, 1525 szt. pnączy, 1080 szt. traw ozdobnych, 270 szt. półkrzewów, 270 szt. roślin cebulowych. Poprawione zostaną warunki bytowe okazałego platana rosnącego po wschodniej części ulicy Drobnera. W obrębie przebudowanego skrzyżowania planujemy wprowadzić m.in. ogrody deszczowe, a miejsca w których nie możemy ze względu na bezpieczeństwo sadzić drzew, planujemy obsadzić różami."
Będzie bezpieczniej i jaśniej
Na obu ulicach przebudowane zostaną jezdnie, wybudowane będą nowe bezpieczne drogi dla rowerów i przejazdy rowerowe, które połączą się z infrastrukturą m.in. na ulicy Pomorskiej czy w drugiej części ulicy Dubois. Powstanie nowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na wysokości ulicy Cybulskiego, co poprawi bezpieczeństwo w rejonie mostów Uniwersyteckich, a także nowa infrastruktura oświetleniowa tego skrzyżowania.
"Ustawimy tu podczas tej inwestycji 54 energooszczędne latarnie i dodatkowo doświetlimy przejścia dla pieszych poprawiając bezpieczeństwo przechodniów."
Jak zapowiada magistrat, podczas realizacji zadania ruch samochodowy w obrębie tych ulic będzie się odbywał, ale w ograniczonym zakresie. Dokładną organizację ruchu zastępczego wykonawca uzgodni z zarządzającym ruchem po podpisaniu umowy, a prace będą podzielone na etapy. Ruch tramwajowy ma być wyłączony na 14 miesięcy. Wykonawca od momentu podpisania umowy będzie miał 18 miesięcy na realizację całego zadania.