Reaktywacja wielkiej, miliardowej inwestycji z branży lotniczej pod Wrocławiem

Orzech

Dobra informacja. XEOS, jedno z najnowocześniejszych centrów serwisowych komercyjnych silników lotniczych na świecie, zlokalizowane w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem, stopniowo jest reaktywowane i z miesiąca na miesiąc zwiększa się w nim zatrudnienie. Dodatkowo poinformowano, że zostaną w nie zainwestowane kolejne miliony dolarów.

Przypomnijmy, lokalizacja w Polsce tej wartej 250 mln euro (ponad miliard złotych) inwestycji została ogłoszona w 2016 roku. Nowoczesny zakład został zbudowany w rekordowo szybkim czasie 16 miesięcy. Równolegle firma szkoliła mechaników silników lotniczych we własnym centrum szkoleniowym na Bielanach Wrocławskich oraz w zakładach Lufthansy Technik w Niemczech i GE Aviation w Wielkiej Brytanii.

XEOS jest wspólnym przedsięwzięciem GE Aerospace (poprzez spółkę GE Aerospace Poland) oraz Lufthansa Technik. Centrum serwisowe pierwotnie miało świadczyć usługi serwisowe, konserwacyjne oraz remontowe (MRO) dla silników GEnx-2B oraz GE9X.

Uroczyste otwarcie i przyjęcie pierwszych silników do naprawy miały miejsce w 2019 roku. Przed wybuchem pandemii COVID-19 w centrum w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem zatrudniało około 300 osób z 14 narodowości. Docelowo pracować w nim miało 500 osób.

Kryzys w branży i hibernacja inwestycji

W czerwcu 2021 r. kryzys lotniczy spowodowany pandemią COVID-19 wpłynął na decyzję o wstrzymaniu działalności firmy XEOS pod Środą Śląską. Branża lotnicza jest jedną z tych, które kryzys dotknął najbardziej - znaczne ograniczenie ruchu lotniczego na całym świecie, trwające długie miesiące uziemienia całych flot oraz niskie wskaźniki wykorzystania samolotów szerokokadłubowych sprawiły, że zapotrzebowanie na remonty silników lotniczych znacznie się obniżyło” -

Oprócz ogólnej destabilizacji rynku lotniczego dodatkową przyczyną przejścia XEOS w tryb hibernacji jest zmniejszony globalny popyt na serwis naprawianych w średzkim zakładzie silników GEnx2B (napędzających szerokokadłubowe Boeingi 747-8). Wykazują one bowiem coraz dłuższy okres działania na skrzydle. Ponadto w czasie została przesunięta także data wejścia do eksploatacji silnika GE9X (drugiego z portfolio XEOS). Przesuwa to o kilka lat potrzebę ich remontów.

XEOS poinformował że w czasie hibernacji wykonywane miały być niezbędne działania infrastrukturalne, które zagwarantują utrzymanie budynku oraz jego wyposażenia w stanie operacyjnym. Rozpoczęta w 2019 roku budowa jednej z największych komór testowych w skali światowej została ukończona.

Procedura restrukturyzacji objęła cały personel firmy XEOS, czyli ok. 220 osób.

Przedstawiciele firmy poinformowali wówczas, że zapotrzebowanie na usługi serwisowania silników lotniczych wróci do poziomu sprzed pandemii za kilka lat. I tak też się stało...

...reaktywacja!

XEOS, jedno z najnowocześniejszych centrów serwisowych komercyjnych silników lotniczych na świecie, zlokalizowane w Środzie Śląskiej niedaleko Wrocławia, od ubiegłego roku systematycznie zwiększa zatrudnienie

W czasie gdy cała branża lotnicza wychodzi z kryzysu związanego z COVID-19, XEOS ogłosił, że rozpoczyna serwisowanie silników LEAP-1B produkowanych przez firmę CFM International.

– „Cieszymy się, że poszerzamy nasze portfolo oferując wsparcie napraw i serwisu dla silników LEAP i klientów z całego świata” – mówił rok temu Rob Burton, kierownik XEOSa. – „Gdy sytuacja sektora lotniczego wróci do normy będziemy w pełni gotowi, by zaspokoić stale rosnące zapotrzebowanie na usługi serwisowe dla silników LEAP”.

Średzkie centrum serwisowo-naprawcze zajmuje powierzchnię 35 000 mkw. i jest jednym z najnowocześniejszych na świecie obiektów tego typu. Cały kompleks obejmuje halę naprawczą, centrum szkoleniowe oraz innowacyjną komorę testową.

GE Aerospace zainwestuje kolejne środki finansowe w centrum XEOS w Środzie Śląskiej

W czwartek 24 pazdziernika GE Aerospace poinformowało, że do końca 2026 r. GE Aerospace zainwestuje ponad 130 mln dolarów w swoje zakłady zajmujące się konserwacją, naprawami i remontami (MRO) oraz naprawą podzespołów w Europie, w tym 30 mln dolarów w Polsce, w Środzie Śląskiej koło Wrocławia.

Inwestycja ta jest częścią globalnego, wieloletniego planu wzrostu wydatków GE Aerospace w obszarze MRO - o miliard dolarów, który został ogłoszony na początku tego roku. Jej celem jest zapewnienie zakładom zajmującym się konserwacją, naprawami i remontami możliwości zaspokojenia rosnącego popytu na usługi w całej bazie zainstalowanych silników GE Aerospace i CFM1.

Inwestycja sfinansuje dodatkowe ogniwa testowe silników, nowy sprzęt i najnowocześniejszą technologię, w tym ulepszone techniki inspekcji wspomagane sztuczną inteligencją. Ulepszenia te mają na celu skrócenie czasu realizacji usług dla klientów i rozszerzenie możliwości naprawy komponentów w obiektach MRO należących do GE Aerospace.

– "Obiekty MRO w Europie odgrywają kluczową rolę w naszej globalnej sieci usług, a nowa inwestycja pomoże nam sprostać popytowi i zapewnić bezpieczne loty flot klientów. Koncentrujemy się na tworzeniu zdolności produkcyjnych i nowych możliwości, podkreślając tym samym nasze zaangażowanie w bezpieczeństwo, jakość i terminowość dostaw, nie tylko dla naszych klientów, ale dla milionów ludzi, którzy codziennie latają samolotami wyposażonymi w nasze produkty" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym prezes i dyrektor generalny GE Aerospace, Commercial Engines and Services, Russell Stokes.

Wskazano, że największa część inwestycji zostanie przeznaczona na zaspokojenie rosnącego popytu na silniki CFM LEAP1, ponieważ floty samolotów wciąż się rozwijają i nabierają wieku. Obecnie w eksploatacji znajduje się ponad 3.300 samolotów napędzanych silnikami LEAP, a w kolejce czeka ponad 10.000 dodatkowych silników. W nadchodzących latach przyczyni się to do znacznego zwiększenia globalnej floty komercyjnych linii lotniczych - o tysiące nowych maszyn.

Część planowanego finansowania MRO w Europie ma na celu zwiększenie możliwości XEOS, spółki joint venture GE Aerospace i Lufthansa Technik z siedzibą w Polsce - w Środzie Śląskiej koło Wrocławia. Obecnie zakład przechodzi reorganizację, aby skupić się wyłącznie na serwisowaniu silników LEAP, ponieważ zapotrzebowanie na remonty i naprawy floty z biegiem czasu rośnie.

GE Aerospace to firma z dziedziny napędów, usług i systemów lotniczych, z zainstalowaną bazą około 44.000 silników samolotów komercyjnych i 26.000 silników samolotów wojskowych.

Czy i kiedy zatrudnienie w firmie wzrośnie do deklarowanych pierwotnie 500 osób? Obecnie w średzkim centrum pracuje już 200 osób i liczba pracowników stale rośnie. Mamy nadzieję, że za kilka lat, dzięki kolejnym zleceniom i rozwojowi, uda się osiągnąć tę l