Trójmiasto to jeden z najbardziej znaczących rynków regionalnych w Polsce, który obejmuje 31 parków logistycznych o łącznej powierzchni ponad 1,36 mln mkw. Wyjątkowo silne fundamenty rynku znajdują odzwierciedlenie w jednych z najniższych wyników wskaźnika pustostanów w Polsce, które pomimo szybkiego rozwoju rynku utrzymują się poniżej 2 proc. od ponad roku. Eksperci JLL przedstawiają sytuacje na rynku magazynowym w Trójmieście.
– Trójmiasto jest jednym z najbardziej znaczących regionalnych rynków logistycznych w Polsce. Zasobny lokalny rynek konsumencki, rozwijająca się sieć dróg szybkiego ruchu, nowoczesne połączenia promowe ze Skandynawią oraz, przede wszystkim, dostęp do bijącego rekordy przeładunków portu morskiego DCT Gdańsk (Głębokowodny terminal kontenerowy Baltic Hub), są jednymi z najsilniejszych czynników napędzających aktywność logistyczną i przemysłową w regionie – mówi Maciej Kotowski, Director, Research & Consultancy
Większość zasobów logistycznych Trójmiasta koncentruje się w Gdańsku – Kowalach, przy Porcie Lotniczym Gdańsk, w okolicach rafinerii i portu morskiego, obejmując łącznie około 75 proc. istniejącej powierzchni magazynowej w regionie. Rynek trójmiejski nastawiony jest na dalszy dynamiczny rozwój, o czym świadczy m.in. ponad 310 000 m² powierzchni magazynowej będącej w budowie na koniec 2023 roku. Około 43 proc. tego wolumenu to powierzchnia budowana spekulacyjnie, co potwierdza zauważony potencjał logistyczny trójmiasta. Większość tej powierzchni zasili wyżej wymienione, najbardziej znaczące podstrefy.
– Planowana rozbudowa drogi ekspresowej S7, będącej nową obwodnicą Gdańska, niewątpliwie przyczyni się do powstania nowych inwestycji w zachodniej części miasta. Warto zauważyć, że destynacje poza obszarem miasta również zaczęły odgrywać coraz większą rolę, co doskonale obrazuje sytuacja w Tczewie – mówi Kazimierz Piotrowski, Consultant, Industrial Agency
– Popyt na rynku trójmiejskim napędzany był przez operatorów logistycznych i sieci handlowe (łącznie w latach 2020-2022 odpowiadali za ponad 70 proc. całkowitego popytu). Jednak ze względu na, między innymi, rozwijane strategie near/re-shoring, w 2023 r. zaobserwowano zwiększoną aktywność firm produkcyjnych, które odpowiadały za około 20 proc. całkowitego nowego popytu odnotowanego w ubiegłym roku. Stale rosnąca przepustowość i wolumen przeładunków w gdańskim terminalu DCT z pewnością przyciągnie do regionu nowych graczy – mówi Wiktor Lesiak, Consultant, Industrial Agency
W ciągu ostatnich lat zanotowano wzrost zapotrzebowania na miejskie powierzchnie magazynowe, który jest efektem m.in. rosnącej liczby lokalnych firm działających w obszarze e-commerce, nowych technologii, czy szeroko pojętych usług. Klientami SBU są często start-upy, różnego rodzaju lokalni przedsiębiorcy oferujący usługi, serwisy, małą logistykę oraz producenci, którzy potrzebują dużego zaplecza biurowego.
– Coraz częściej na rynku magazynowym w Trójmieście zainteresowaniem cieszą się tzw. magazyny SBU, które odpowiadają na potrzeby logistyczno-magazynowe i dają szanse na stabilny rozwój lokalnym firmom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw – dodaje Kazimierz Piotrowski.