Rusza budowa nowej linii tramwajowej na Mokotowie [WIZUALIZACJE+MAPY]

Orzech

Po pracach przygotowawczych, budowa nowej linii tramwajowej na Mokotowie rozpocznie się na dobre. Od niedzieli, 16 czerwca, zamknięta zostanie ulica Rakowiecka oraz jedna jezdnia ulicy Puławskiej. Kierowcy pojadą objazdami. Zmienią się trasy autobusów.

Tramwaj na Rakowieckiej połączy Puławską z aleją Niepodległości. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z ul. Dolnej – około 10 minut.

Jakie prace w pierwszej kolejności?

W pierwszym etapie inwestycji zostaną wybudowane tory do skrętu z ul. Puławskiej w Rakowiecką. Zmieni się też jezdnia tej ulicy w kierunku Ursynowa – pomiędzy Goworka a Olszewską. Powstaną tu nowe chodniki i droga dla rowerów. W czasie robót nie będzie dłuższych przerw w kursowaniu tramwajów – w ramach poprzednich prac na skrzyżowaniu Puławskiej i Goworka wybudowany został już węzeł z rozjazdami i krzyżującymi się torami. Z utrudnieniami powinni liczyć się jednak kierowcy.

Zamknięte ulice

W niedzielę, 16 czerwca, o godzinie 22:00 zamknięta zostanie ulica Rakowiecka od Puławskiej do Starościńskiej oraz jezdnia ulicy Puławskiej w kierunku Ursynowa, od Goworka do Narbutta. Objazd poprowadzi ulicą Stefana Batorego, aleją Niepodległości i ulicą Madalińskiego. W ten sposób kierowcy będą jeździli do końca wakacji.

Ulica Puławska

Na Puławskiej kierowcy w obu kierunkach pojadą drugą nitką – dwoma pasami do centrum i jednym w przeciwną stronę. Jadący na Ursynów przejadą na drugą jezdnię na wysokości skrzyżowania z Goworka, a na właściwą nitkę wrócą przy Narbutta.

Na ulicy Waryńskiego będzie jeden pas do jazdy prosto i dwa do skrętu w lewo – w ulicę Goworka. Z Goworka kierowcy skręcą na Puławską tylko w prawo.

Rakowiecka i dojazd do posesji

Zakaz ruchu zostanie ustawiony na ulicy Rakowieckiej za skrzyżowaniem ze Starościńską (jadąc od strony alei Niepodległości), z wyłączeniem dojazdu do posesji oraz MON. Od Starościńskiej do Sandomierskiej będzie po jednym pasie w każdą stronę. Kierowcy wyjadą tędy z ulicy Sandomierskiej w stronę alei Niepodległości. Z parkowania zostaną wyłączone także wyznaczone zatoki. Za Sandomierską możliwy pozostanie jedynie dojazd do posesji przy ulicy Rakowieckiej 1/3 i 5.

Na ulicy Olszewskiej zostanie zmieniony kierunek ruchu. Teraz kierowcy będą jeździli od ulicy Sandomierskiej do Puławskiej, którą jednym pasem dojadą do ulicy Rejtana. Tu kierunek ruchu pozostanie bez zmian – do Sandomierskiej.

Ulicą Puławską, za skrzyżowanie z Rejtana, będą mogli pojechać wyłącznie dojeżdżający do posesji przy ulicy Puławskiej 18. Wyjadą ulicą Rejtana. Ulica Narbutta zachowa połączenie z Puławską.

Rowerzyści

Nadal będzie można korzystać z pasów rowerowych wyznaczonych na ulicach: Starościńskiej, Sandomierskiej, Olszewskiej i Rejtana. Zostanie on również wyznaczony wzdłuż lokalnego pasa ruchu na Puławskiej, pomiędzy Olszewską a Rejtana.

Komunikacja miejska

Zmienią się trasy autobusów pięciu linii. Autobusy linii: 119 (w kierunku Rakowiecka–Sanktuarium), 167 (w kierunku Stare Bemowo/Fort Radiowo), 168 (w kierunku Woronicza) skręcą z ulicy Goworka w prawo, w Puławską, a dalej pojadą ulicanmi Ludwika Waryńskiego i Stefana Batorego do swoich stałych tras. Natomiast autobusy 141 (w kierunku P+R Al. Krakowska) i 172 (w kierunku C.H. Blue City) pojadą przez pl. Unii Lubelskiej, ulice T. Boya-Żeleńskiego i L. Waryńskiego do Puławskiej i dalszych odcinków swoich tras.

Na ulicy Stefana Batorego będą tymczasowe przystanki: w kierunku alei Niepodległości – za skrzyżowaniem z Waryńskiego i przed skrzyżowaniem z aleją, a w przeciwną stronę – przy Wiśniowej.

Jakie prace w drugim etapie?

Prace na skrzyżowaniu alei Niepodległości i Rakowieckiej wykonawca planuje na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku. Nie będą się one wiązały z ograniczeniem ruchu tramwajowego, co jest planowane dopiero w drugim kwartale 2025 r. Wtedy tramwajarze wyremontują też tory wzdłuż alei Niepodległości, w tym przejazdy na skrzyżowaniu z Trasą Łazienkowską.

Bezpiecznie i zielono

Torowisko na ul. Rakowieckiej wróci w miejsce, w którym funkcjonowało przez 40 lat, od 1927 do 1967 roku. Tak jak wtedy, tory pobiegną po północnej stronie ulicy Rakowieckiej. Będą tu cztery perony. Obok będzie dwukierunkowa jezdnia o szerokości około 6 metrów. Ruch zostanie uspokojony. Po zakończeniu inwestycji ulica będzie przypominała odcinek między aleją Niepodległości a Wołoską.

Będzie też zielono. Tory zostaną obsadzone rozchodnikiem. To już kolejne takie w stolicy – jest ich już ponad 34 km. Na Rakowieckiej jest teraz 300 drzew. W czasie prac budowlanych zostanie przesadzonych 13 z nich, usuniętych zostanie 11, w tym 6 w złym stanie sanitarnym. Posadzonych będzie 39 dużych drzew. Będą to dorodne roślinny o wysokości 5 metrów i pniami o obwodzie minimum 25 cm. Oprócz drzew przybędzie 900 krzewów i ponad 3 tys. bylin, traw oraz kwiatów cebulowych.

Źródło: UM Warszawa