W związku z realizacją projektu unijnego „Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia”, dofinansowanego w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), podpisana została umowa na roboty budowlane pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A., a NDI Spółką Akcyjną z siedzibą w Sopocie.
Celem, zawartej 17 marca 2025 r., umowy jest kompleksowe wykonanie robót obejmujących budowę terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Zgodnie z obecnym harmonogramem robót budowlanych ich zakończenie planowane jest na sierpień 2026 r.
Całkowite wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy, zgodnie z ofertą wykonawcy, ustalone zostało w wysokości około 65 mln zł brutto.
Przekazanie placu budowy, z udziałem przedstawicieli Portu Gdynia oraz wykonawcy – NDI S.A., wraz z wizją lokalną, na terenie przyszłego terminalu odbyło się 28 marca 2025 r.
Rozpoczęła się zatem realizacja strategicznej inwestycji mającej na celu przygotowanie infrastruktury portowej do wymogów podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania, a zarazem zwiększenie udziału transportu intermodalnego poprzez budowę nowego intermodalnego terminalu kolejowego w Centrum Logistycznym Portu Gdynia.
Rejon nowego terminalu jest obecnie już wykorzystywany do obsługi transportów wojskowych, gdyż port gdyński stanowi główną morską bazę NATO w Polsce, więc rozwój możliwości obsługi tego typu ładunków wpisuje się w koncepcje wzmacniania wschodniej flanki sojuszu.
Cel projektu
Projekt będzie realizowany w zachodniej części Portu Gdynia, który jest główną bazą morską Polskiej Marynarki Wojennej, współpracującej w ramach koordynacji Sił Zbrojnych UE oraz NATO w Polsce uprawnioną do przeładunków sprzętu wojskowego. Obszar Centrum Logistycznego służy przeładunkom kontenerów, pojazdów i ładunków ponadgabarytowych i sprzętu wojskowego, a nowy terminal intermodalny umożliwi pełniejsze wykorzystanie istniejących placów manewrowo-składowych oraz zwiększy poziom inwestycji na tym obszarze.
Celem projektu jest dostosowanie infrastruktury Portu Gdynia do wymogów podwójnego cywilno-wojskowego wykorzystania, a co za tym idzie zwiększenie udziału transportu intermodalnego poprzez budowę nowego intermodalnego terminalu kolejowego na terenie Centrum Logistycznego.
W ramach projektu zostanie zbudowany terminal intermodalny składający się z 2 torów ładunkowych o długości około 750 m zakończonych stałą, najazdową rampą załadunkową, toru dojazdowego i toru komunikacyjnego.
Projekt obejmuje betonowy plac manewrowo-odstawczy, wewnętrzne drogi manewrowe oraz układ kolejowo-drogowy z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.
Inwestycja zapewni możliwości przeładunkowe pod zasięgiem suwnic kontenerowych – drogowych i torowych na 3 torach terminalu. Terminal zapewni zdolność do obsługi ładunków o masie 100 t i pojazdów o masie do 120 t, w tym czołgów podstawowych o maksymalnym obciążeniu osi 12,23 t/oś (transport drogowy) i minimalnym obciążeniu 22,5 t/oś (transport kolejowy) spełniając wymogi podwójnego zastosowania cywilno-wojskowego.
Projekt przyczyni się do zwiększenia transgranicznej mobilności sił zbrojnych UE/NATO i pozwoli wyeliminować wąskie gardło w infrastrukturze Portu Gdynia w korytarzu Bałtyk-Adriatyk w sieci TEN-T.
Zakończenie projektu zaplanowano 31 sierpnia 2026 roku.