Na początku czerwca rozpocznie się kolejny etap budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Zmienią się trasy autobusów, tramwaje nie będą dojeżdżały do pętli w Alei Krakowskiej – uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza. Nowa trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Dworzec stanie się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta.
Nowa trasa tramwajowa poprawi dojazd do Dworca Zachodniego, który staje się najważniejszym węzłem przesiadkowym zachodnich dzielnic Warszawy. Tramwaj, który dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów, jest ważnym elementem przebudowy i rozbudowy stacji kolejowej. Realizacja tej inwestycji, która na kolejne dziesięciolecia ulepszy transport publiczny w tej części Warszawy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm ZUE i Fabe.
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów na ulicy Grójeckiej
Od 2 czerwca tramwaje nie będą dojeżdżały do pętli P+R Al. Krakowska. Przerwa w kursowaniu tramwajów potrwa ok. 4,5 miesiąca. Tramwaje będą dojeżdżały do przystanków Och-Teatr – tu zamontowany zostanie rozjazd nakładkowy umożliwiający składom linii 9 zmianę kierunku jazdy. Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 15 i 25, skrócone trasy 1 i 9 oraz uruchomione linie zastępcze – tramwajowa 75 oraz autobusowe Z9 i Z14.
Tramwaje linii 9 będą dojeżdżały do przystanku Och-Teatr i stąd z pojadą z powrotem na Gocławek lub Wiatraczną. „Jedynka” będzie dojeżdżała do Placu G. Narutowicza, obecne trasy „siódemki” i „czternastki” nie zmienią się. Uwaga, w poniedziałek 2 maja „dziewiątka” będzie kursowała do Placu G. Narutowicza – wtedy na ulicy Grójeckiej montowany będzie rozjazd nakładkowy do zmiany kierunku jazdy.
Tramwaje linii zastępczej 75 przejmą odcinki tras linii 23 (fragment Bemowo-Wola) i 25 (Śródmieście – Białołęka) – pojadą trasą: Nowe Bemowo – Powstańców Śląskich – Radiowa – Dywizjonu 303 – Obozowa – Młynarska – Wolska – Aleja Solidarności – Okopowa – Towarowa – Aleje Jerozolimskie – Aleja Józefa Poniatowskiego – Aleja Zieleniecka – Targowa – 11 Listopada – św. Jacka Odrowąża – Matki Teresy z Kalkuty – Rembielińska – Annopol.
Zastępcze autobusy linii Z-9 będą kursowały między Placem G. Narutowicza a pętlą P+R Al. Krakowska (część kursów będzie na krótszej trasie z placu do ulicy F. Hynka) a Z14 z Placu G. Narutowicza do pętli Instalatorów.
Aby ułatwić przejazd autobusów na ulicy Grójeckiej i Alei Krakowskiej wytyczone zostaną tymczasowe buspasy: w kierunku Okęcia od Placu A. Zawiszy do przewiązki na wysokości ulic Baśniowej i Winnickiej, w kierunku centrum od Lechickiej do przewiązki za K. Dickensa. Autobusy będą zatrzymywać się na istniejących bądź tymczasowych przystankach, zlokalizowanych w pobliżu peronów tramwajowych.
Zamknięcie odcinka ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
W związku z rozszerzeniem obszaru robót przy układzie torowym i przebudowie ciepłociągu zamknięta zostanie ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. – pomiędzy Białobrzeską a Grójecką. Odcinek ten pozostanie zamknięty do przełomu lipca i sierpnia. Ten etap prac wymaga także korekty tras linii autobusowych: 124,136, 154, 172, 186, 191, 414, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 oraz nocnych N01 i N43.
Autobusy linii 136 pojadą z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Białobrzeską, K. Dickensa, A. Pawińskiego, Księcia Trojdena i do swojej trasy na Żwirki i Wigury. Autobusy 154 i 172 będą jeździły ulicami K. Dickensa i Białobrzeską; 186 i 414 zostaną skierowane na Szczęśliwicką, K. Dickensa, A. Pawińskiego i zakończą trasy na S. Banacha. Z kolei autobusy linii 191 na odcinku swojej trasy pojadą ulicami Białobrzeską i Kopińską do Placu G. Narutowicza. Zmiany tras obejmą także linie nocne – N01 będą poruszały się ulicami K. Dickensa i Szczęśliwicką a N43 – Kopińską i Białobrzeską.
Trasy autobusów linii 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 będą wydłużone aż do przystanku kolejowego Warszawa Rakowiec czyli od standardowej pętli P+R Al. Krakowska pojadą dalej prosto Aleją Krakowską. To ułatwi przesiadki do pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich (linie S2, S3, S4 i S40 oraz RL), którymi można dojechać np. do centrum miasta i stacji metra obydwu linii.
Dotychczasowe trasy objazdowe dla linii 141, 157, 167, 208, 317, 521, N38 i N88 nie zmienią się.
Co mieszkańcy zyskają dzięki tramwajowi do Warszawy Zachodniej?
W ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa z 500-metrowym tunelem tramwajowym. Podziemny przystanek końcowy znajdzie się obok zejścia na Dworzec Zachodni i będzie połączony schodami ruchomymi oraz windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Podróżni dostaną się tędy także do istniejącego dworca autobusowego.
Według szacunków z nowej trasy będzie korzystało ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.. Czas przejazdu tramwaju do Grójeckiej wyniesie 5 minut, do placu Narutowicza 10, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.
Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli trasy, która połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu. W zeszłym roku zostały uruchomione dwa odcinki – w maju na Sielce, a pod koniec października do Wilanowa. Z linii 14 i 16 do połowy stycznia skorzystało ok. 4,5 mln pasażerów, z czego blisko 2 mln na nowym odcinku.
Jaki będzie tramwaj z Warszawy Zachodniej?
Nowa trasa tramwajowa – o długości około 1,6 km – będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.
Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy – pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.
Przystanek pod ziemią
Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnił się będzie od niej wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.
Jakie linie dojadą do Warszawy Zachodniej?
Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z ul. Grójeckiej. Dalej, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie.