S19 Via Carpatia na północ od Lublina rośnie w oczach [FILM+ZDJĘCIA]

Orzech

Na budowie drogi ekspresowej S19 między Lubartowem a Lublinem zaawansowanie robót sięga 20 proc. Wykonawca kontynuuje prace ziemne, przebudowywane są podziemne sieci uzbrojenia terenu, powstają obiekty inżynierskie.

Prace ziemne, przebudowa sieci, wiadukty

Prace rozpoczęły się w grudniu, niedługo po wydaniu przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Trwają roboty ziemne, budowane są nasypy oraz wykopy. Powstają obiekty inżynierskie, czyli wiadukty, mosty i przepusty, a ich budowa zaawansowana jest w 9 proc. Trwa też przebudowa sieci gazowej, wodociągowej i elektroenergetycznej, kanalizacji deszczowej oraz sanitarnej. Wykonawca rozebrał już starą jezdnię drogi krajowej między Ciecierzynem a Leonowem (w kierunku Lubartowa) i rozpoczął na tym fragmencie budowę nitki trasy S19. Obecnie trwa tutaj wzmacnianie podłoża.

W związku z budową przejścia dla zwierząt, w okolicach wiaduktu kolejowego w Wandzinie, wprowadzony został objazd o długości ok. 100 metrów. W połowie roku wykonawca planuje również wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na obwodnicy Lubartowa.

GDDKiA prosi o ostrożną jazdę i stosowanie się do oznakowania, w szczególności do ograniczeń prędkości.

Co powstanie

W ramach inwestycji powstanie 23-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach), w tym cztery węzły drogowe: Lubartów Północ, Lubartów Zachód, Niemce Wschód oraz Niemce Południe.

Wykonanych zostanie także ponad 40 km dróg poza ciągiem głównym, które będą służyć do obsługi ruchu lokalnego. Do tego także 29 obiektów inżynierskich, w tym urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Inwestycja obejmuje teren o wielkości 315 hektarów. Dla porównania, lubelskie osiedle Kalinowszczyzna ma powierzchnię 275 hektarów. Planowanych jest do wykonania w sumie ok. 2 mln m3 wykopów, co odpowiada 800 basenom olimpijskim. Do realizacji drogi wykorzystanych zostanie ok. 5 tys. ton stali (dla porównania wieża Eiffla waży ok. 10 tys. ton).

Prace realizowane są w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. przez firmę Duna Polska. Wartość kontraktu to 835 mln zł.

S19 w woj. lubelskim

Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z siedmiu odcinków tej trasy, stanowiącej część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Sławinek do granicy woj. podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina.

W realizacji jest sześć odcinków S19 od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km:

gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski, budowa trwa;

• Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski, oczekujemy na decyzję ZRID;

Radzyń Podlaski - Kock, oczekujemy na decyzję ZRID;

obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni), budowa trwa;

Kock - Lubartów, GDDKiA oczekuje na decyzję ZRID;

Lubartów - Lublin, budowa trwa.