Strategiczna inwestycja: Port Gdynia podwoi przepustowość terminala paliwowego

Orzech

Kolejna ważna, strategiczna dla Polski inwestycja w Trójmieście. Port Gdynia podwoi przepustowość terminala paliwowego. Jego rozbudowę i modernizację przeprowadzi polska firma Budimex S.A. z Warszawy.

• Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał w czwartek 27 listopada umowę z Budimex S.A. na realizację projektu „Rozbudowa Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych (SPPP)”

• To oficjalny start jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w polskich portach morskich

• Wzmocni ona bezpieczeństwo energetyczne państwa, umożliwiając obsługę tankowców o blisko trzykrotnie większej nośności niż dotychczas, podwojenie rocznej przepustowości terminala oraz stworzenie wraz z pobliską Bazą Paliw PERN spójnego, odpornego na zakłócenia układu infrastruktury krytycznej

Wykonawcą rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych została firma Budimex S.A., wyłoniona w przeprowadzonym przez Port Gdynia postępowaniu przetargowym. Kontrakt został przyznany na podstawie przygotowanej koncepcji oraz Programu Funkcjonalno-Użytkowego opracowanego przez Pracownię AQUAPROJEKT.

– Realizujemy jedną z kluczowych inwestycji w zakresie infrastruktury paliwowej w Polsce. Zakres prac jest zaawansowany technologicznie, a prowadzenie robót wyłącznie z wody wymaga perfekcyjnej koordynacji i precyzyjnego planowania. Budimex posiada doświadczenie w robotach hydrotechnicznych i wiemy, jak istotne jest bezpieczeństwo oraz niezawodność infrastruktury portowej. Cieszymy się, że możemy współtworzyć nowy etap rozwoju Portu Gdynia – mówi Cezary Łysenko – Członek Zarządu Budimex.

Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że Budimex odpowiada zarówno za przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej z pozyskaniem Pozwolenia na budowę, jak i wykonanie robót budowlanych, aż do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Decyzja środowiskowa została już pozyskania przez ZMPG.

– Cieszymy się, że partnerem w realizacji SPPP będzie Budimex – doświadczona, polska firma, z którą współpracujemy z pełnym zaufaniem. Dla nas to nie tylko gwarancja rzetelnego wykonania, ale również realny wkład portowych inwestycji w rozwój krajowej gospodarki i miejsca pracy – podkreśla Piotr Gorzeński, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Wartość inwestycji wynosi 174 mln zł brutto. Dokumentacja wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę powstanie w ciągu 450 dni, a zakończenie robót — zgodnie z harmonogramem — planowane jest na III kwartał 2028 roku.

– Port Gdynia wchodzi w kolejny etap rozwoju. Równolegle trwają już prace przy nowym terminalu intermodalnym, który wzmocni rolę Polski w europejskich korytarzach transportowych, a dziś uruchamiamy inwestycję kluczową dla bezpieczeństwa energetycznego państwa. Razem tworzą one spójny kierunek zmian – port, który jest nowoczesny, odporny i gotowy na wyzwania kolejnych dekad – mówi Piotr Gorzeński.

Trzy razy większe statki, dwa razy większe przeładunki

Projekt zakłada budowę nowego pomostu przeładunkowego, dodatkowych dalb cumowniczo –odbojowych, nowych monitorów przeciwpożarowych oraz nowego budynku przepompowni, włączając do współpracy aktualna infrastrukturę. Co niezwykle istotne, prace budowlane będą odbywały się bez wyłączenia obsługi dotychczasowego stanowiska przeładunkowego, utrzymując jego normalną eksploatację, co będzie stanowiło wyzwanie dla Wykonawcy. Przewidziano również wykonanie prac czerpalnych (głębokość techniczna stanowiska zostanie zwiększona do 17 m), wzmocnienia infrastruktury hydrotechnicznej i dostosowanie układu do obsługi dużych tankowców klasy LR2: jednostek o długości około 300 metrów i nośności sięgającej 170 tys. DWT. Po zakończeniu modernizacji roczna przepustowość stanowiska zwiększy się z 3,2 mln ton do 6 mln ton, co oznacza ponad dwukrotny wzrost możliwości przeładunkowych.

Wspólny, wydajny system dzięki współpracy z PERN

Zadanie realizowane przez Port Gdynia jest komplementarne z inwestycją Spółki PERN, obejmującą rozbudowę Bazy Paliw w Dębogórzu. Obie spółki podpisały w tym zakresie stosowne porozumienie, dzięki czemu modernizacja SPPP oraz rozwój infrastruktury PERN tworzą jeden, skoordynowany system zapewniający wyższą wydajność i odporność krajowego łańcucha dostaw paliw.Największa w Polsce baza paliw w Dębogórzu i SPPP w Porcie Gdynia działają jak naczynia połączone. Portowa inwestycja jest elementem wspólnego systemu, który po zakończonej w tym roku rozbudowie – obejmującej nowe zbiorniki o pojemności 150 tys. m³ oraz modernizację nalewni kolejowej – znacząco zwiększył swoje możliwości magazynowe i dystrybucyjne. To bezpośrednio przekłada się na wzmocnienie całego systemu logistycznego odpowiedzialnego za zaopatrzenie kraju w paliwa płynne.

Trwające inwestycje w Porcie Gdynia

Równolegle Port Gdynia prowadzi szereg znaczących projektów infrastrukturalnych, które wzmacniają jego przepustowość, efektywność energetyczną i gotowość do dalszego rozwoju.

Najważniejsze działania obejmują:

• Terminal intermodalny (w budowie)

Nowy terminal finansowany z instrumentu CEF obejmuje ok. 2,7 km nowych torów, 30 tys. metrów kwadratowych placów manewrowych i infrastrukturę zwiększającą udział kolei w obsłudze ładunków. Zakończenie: II połowa 2026 r.

• Infrastruktura OPS (Onshore Power Supply)

Port rozwija system zasilania statków z lądu — działa już punkt OPS o mocy 3,5 MW, a w przygotowaniu są kolejne lokalizacje oraz nowa infrastruktura energetyczna (GPZ, sieci, stacje transformatorowe).

• OZE i modernizacja energetyczna

Rozbudowywana jest infrastruktura odnawialnych źródeł energii: instalacje fotowoltaiczne na magazynach i budynkach portowych, elektryfikacja floty technicznej, wymiana źródeł ciepła na pompy ciepła oraz przygotowania do wdrożenia magazynów energii.