Jeden certyfikat zamiast wielu dokumentów wystarczy, aby ubiegać się o zamówienie publiczne – to zakłada opracowany przez MRiT projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Nowe przepisy to dla wykonawców oszczędność czasu i obniżenie kosztów udziału w postępowaniu o zamówienie, a dla zamawiającego usprawnienie procedur i wzmocnienie weryfikacji wykonawców. Projekt został we wtorek, 8 kwietnia przyjęty przez Radę Ministrów.
• Zmiany mają uprościć proces weryfikowania i potwierdzania sytuacji przedsiębiorców ubiegających się o wykonanie zamówienia publicznego.
• W praktyce oznacza to zastąpienie szeregu dokumentów (np.: zaświadczenia z Urzędu Skarbowego lub ZUS czy KRK) wymaganych na etapie weryfikacji wykonawców, jednym – certyfikatem.
• Nowe regulacje ograniczą obowiązki formalne zarówno wykonawców, jak i zamawiających.
– Nowe przepisy to nowy standard w procesie zamówień publicznych i kolejny krok w ich profesjonalizacji. Upraszczamy procedury, dając wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu, dzięki któremu udział w przetargach publicznych będzie bardziej przyjazny. Powinno to zachęcić przedsiębiorców do szerszego zaangażowania się w rynek zamówień publicznych. Łatwiejszy dostęp do rynku zamówień publicznych odczują nie tylko przedsiębiorcy, ale również sektor publiczny – podkreśla minister Krzysztof Paszyk.
Certyfikacja wyborem wykonawcy
Wykonawca będzie się mógł ubiegać o dwa rodzaje certyfikatów:
potwierdzający brak podstaw do wykluczenia go z postępowania o udzielenie zamówienia,potwierdzający zdolność do należytego wykonania zamówienia publicznego (np. doświadczenie, zasoby techniczne i organizacyjne).
Zdobycie certyfikatu nie będzie obowiązkiem. Wykonawca sam zdecyduje, czy i w jakim zakresie w procedurze przetargowej będzie korzystał z certyfikatu, czy też złoży dokumenty w tradycyjnej formule.
Certyfikacja będzie wszczynana na wniosek przedsiębiorcy. Certyfikaty będą ważne od roku do trzech lat. O ich okresie ważności również zdecyduje wykonawca.
Certyfikaty będą wydawane i aktualizowane przez podmioty certyfikujące, akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji. Będą one prowadziły stały nadzór nad aktualnością wydanego certyfikatu. Wydane certyfikaty zostaną umieszczone w ogólnodostępnej, bezpłatnej Bazie Danych o Certyfikacji Wykonawców Zamówień Publicznych.
Jeden certyfikat, wiele postępowań
Przedsiębiorca będzie mógł składać ten sam certyfikat w wielu postępowaniach o udzielenie zamówienia. Wykluczy to konieczności gromadzenia i składania za każdym razem dokumentów wymaganych przez zamawiającego i przechodzenia szczegółowej weryfikacji.
Certyfikat potwierdzający brak podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia będzie mógł uzyskać każdy przedsiębiorca.
W przypadku certyfikacji zdolności należytego wykonania zamówienia, w pierwszej kolejności będą się mogły o nią ubiegać firmy przede wszystkim z sektora robót budowlanych. W obszarze tego rodzaju zamówień określone zostaną poziomy zdolności wykonawców, do których będą odwoływać się wykonawcy na etapie certyfikacji.
Wprowadzenie certyfikacji wykonawców zamówień publicznych jest elementem obowiązującej Polityki Zakupowej Państwa.
Źródło: MRiT