Jedna z największych i najważniejszych inwestycji komunikacyjnych realizowanych obecnie w stolicy – budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Stegny (odnoga tramwaju do Wilanowa) – opóźniona. Inwestor milczy w kwestii nowych terminów. Co się obecnie dzieje na budowie?
Tramwaj na Stegny to jedna z dwóch odnóg uruchomionego 29 października 2024 r. tramwaju do Wilanowa. Przypomnijmy, odcinek ten będzie biegł ulicą św. Bonifacego, od pętli autobusowej przy kościele i szkole do skrzyżowania z ul. Jana III Sobieskiego, gdzie odnoga połączy się z główną trasą tramwajową na Wilanów. Miasto deklaruje, że dojazd tramwajem do centrum ma zająć 20 minut.
Warszawa skorzystała z prawa opcji i zleciła budowę trasy tramwajowej na Stegny wzdłuż ul. św. Bonifacego
Prawo do takiej decyzji było zagwarantowane w umowie na budowę tramwaju do Wilanowa. Tramwajarzom udało się wygospodarować pieniądze na budowę, a korzystna cena na wykonanie prac znana była już od kilkunastu miesięcy.
Tory tramwajowe wzdłuż ul. św. Bonifacego połączą się z powstającą trasą do Wilanowa. Tramwaje będą mogły skręcać w kierunku centrum i w kierunku Wilanowa. Długość trasy wyniesie około 800 metrów, a trasa będzie zakończona wspólną pętlą tramwajowo-autobusową przy szkole podstawowej im. Raoula Wallenberga. Powstanie wygodne miejsce do przesiadek – stanowiska dla autobusów będą tuż obok peronów tramwajowych. Tory znajdą się na środku ul. św. Bonifacego. Kierowcy będą mieli do dyspozycji, jak dotąd, po jednym pasie i dwie zawrotki – na wysokości ul. Batumi i przy pętli.
Zielone tory
Wzdłuż torów i na pętli pojawią się również nowe drzewa w tzw. standardzie warszawskim. Oznacza to, że w momencie zasadzenia będą miały wysokość minimum 5 metrów i obwód 25 cm. Proponowane gatunki to lipy, wiśnie piłkowane, kasztanowce białe i dęby szypułkowe. Drzewa przez 5 lat od posadzenia będą na gwarancji, co oznacza że wykonawca prac budowlanych będzie się nimi opiekował (chodzi m.in. o podlewanie i pielęgnację). Później te drzewa przejdą na własność miasta. Budowa tramwaju wiązać się będzie z zasadzeniem krzewów – berberysów i róż. Będą także tulipany, byliny i łąki kwietne. Na św. Bonifacego zostanie zasadzonych łącznie 40 drzew, 1188 krzewów i 355 bylin i cebul.
Inwestycja jest opóźniona
Pierwotnie miasto deklarowało, że pierwszy tramwaj przejedzie nową trasą pod koniec 2024 roku. Koszt budowy wyniesie 56 mln zł. Wykonawcą jest Budimex S.A. który odpowiadał także za budowę tramwaju do Wilanowa.
Nowym podawanym terminem było lato 2025 r. Termin był już kilkakrotnie przesuwany, a więc należy liczyć się z z tym, że możliwe są dalsze opóźnienia. Jak dowiedział się serwis transport-publiczny.pl, obecnie Tramwaje Warszawskie nie podają bardziej konkretnego terminu, ale informują, że możliwe jest uruchomienie kursowania tramwajów przed ukończeniem wszystkich prac (zwłaszcza części drogowej). Podobne rozwiązanie zostało zastosowane przez wykonawcę i inwestora w przypadku realizacji głównej części trasy tramwajowej do Wilanowa.
Najnowszy FILM z budowy trasy tramwajowo-autobusowej na Stegny: