Trwa rewitalizacja kolejnej nieczynnej linii kolejowej na Dolnym Śląsku [FILM]

Orzech

Trwa rewitalizacja kolejnej, zamkniętej od wielu lat linii kolejowej w województwie dolnośląskim. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) remontuje i przywraca do ruchu pasażerskiego kolejny fragment linii kolejowej nr 308, z Mysłakowic do Kowar. To pierwszy krok na drodze do przywrócenia połączenia kolejowego z Jeleniej Góry do Kamiennej Góry przez Ogorzelec.

Pociągi pasażerskie po wielu latach powrócą ponownie na trasę z Mysłakowic do Kowar. Ruch pasażerski ustał w 1986 roku, natomiast zamknięcie linii dla ruchu kolejowego nastąpiło w 2007 roku.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął całą linię kolejową nr 308 (na odcinku Kamienna Góra – Jelenia Góra) w 2021 roku. Część linii, pomiędzy Jelenią Górą a Mysłakowicami, została zrewitalizowana w ostatnich miesiącach z myślą o odtworzeniu połączenia do Karpacza – linia nr 340 prowadząca do tego popularnego, górskiego kurortu zaczyna swój bieg właśnie na stacji Mysłakowice.

W ramach inwestycji wyremontowane zostaną ponad 4 kilometry torów, od 29,588 kilometra do 25,223 kilometra. Przedsięwzięcie nie obejmuje stacji Kowary. Prace rewitalizacyjne na tym odcinku tej linii kolejowej mają zostać zrealizowane w ciągu 9 miesięcy od momentu podpisania umowy. Rewitalizacja linii kolejowej ma zostać sfinansowana z nowego regionalnego programu unijnego.

12 mln 450 tys. zł kosztować będzie rewitalizacja linii kolejowej nr 308 z Mysłakowic do Kowar

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) wybrała w sierpniu generalnego wykonawcę tej inwestycji. Zgłosiło się 10 oferentów, których propozycje cenowe miały rozpiętość od 12,450 do 18,357 mln zł. Najtańsza ofertę zaproponowała spółka LWZ z Żórawiny i to ona ma wykonać rewitalizacje linii w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy. Dla inwestora była to bardzo dobra oferta, bo DSDiK przewidywała, że realizacja tej inwestycji może kosztować nawet 23 mln zł.

Jak czytamy w zamówieniu przetargowym:

[...] "Zadanie obejmuje rozbiórkę obecnego toru, wzmocnienie podłoża wraz z jego odwodnieniem, oczyszczenie podsypki oraz wykonanie całkowicie nowej nawierzchni kolejowej. Wykonawca ma również wykonać zupełnie nowe odwodnienie. Po rewitalizacji linia ma być zdolna do kursowania pociągów z prędkością 80 km/h a maksymalny nacisk na oś to 196 kN. W ramach prac zostanie rozebrany oraz zbudowany od nowa przystanek osobowy w Kostrzycy. Jego lokalizacja nie ulegnie zmianie względem obecnego umiejscowienia." [...]

Peron na nowym przystanku ma liczyć 100 metrów długości a jego wysokość to 55 centymetrów. Szerokość peronu wyniesie 3,7 metra długości. Na peronie pojawi się wiata, ławki oraz kosze na śmieci. Zadanie obejmie również montaż monitoringu, tablic kierunkowych i tablicy z nazwą przystanku.

Na rewitalizację czeka bardziej skomplikowany odcinek linii nr 308

Pełną funkcjonalność linia kolejowa nr 308 zyska jednak dopiero po zrewitalizowaniu następnego odcinka – z Kowar do Kamiennej Góry, co pozwoli na przywrócenie pociągów malowniczą trasą przez Ogorzelec. To jednak będzie znacznie bardziej skomplikowana i droższa inwestycja, bo obejmie też remont tunelu pod Przełączą Kowarską. DSDiK zapowiada rozpisanie przetargu na tę inwestycje w najbliższym czasie.

Zapraszamy na FILM, przygotowany przez Marcina Zachariasza - kanał YT "Kolejowy Raj":

Jak czytamy w opisie do FILMU:

[...] "Linia kolejowa nr 308, łącząca niegdyś Jelenią Górę z Kamienną Górą przez malownicze Karkonosze, to prawdziwa perełka polskiej kolei. Jej budowa, rozpoczęta pod koniec XIX wieku, była wyzwaniem inżynieryjnym ze względu na trudny teren. Szczególnie wymagający okazał się odcinek Kowary – Pisarzowice, gdzie linia osiągała nachylenie 27,2 promila. Otwarcie całej linii nastąpiło w 1905 roku, a elektryfikacja zakończyła się w 1932 roku.

Przez wiele lat linia tętniła życiem, obsługując zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Przewożono nią m.in. rudę uranu i siarkę. Niestety, wraz z upływem czasu znaczenie linii zaczęło maleć, co doprowadziło do stopniowego wygaszania ruchu. W 1986 roku zawieszono przewozy pasażerskie, a ostatecznie w 2007 roku zakończono wszelkie przewozy.

Jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów na linii jest tunel pod Przełęczą Kowarską, najdłuższy w Karkonoszach, liczący 1025 metrów. Jego budowa była niezwykle trudnym przedsięwzięciem. Drążenie tunelu w tak wymagającym terenie wymagało zastosowania zaawansowanych technik i narzędzi. Dziś tunel stanowi nie tylko ważny element infrastruktury kolejowej, ale także ciekawą atrakcję turystyczną." [...]