Pod koniec listopada poznamy listę projektów zakwalifikowanych do II etapu programu Kolej Plus

Orzech
Za kilkanaście dni dowiemy się które z 5 projektów inwestycyjnych z Dolnego Śląska zakwfalifikuje się do drugiego etapu rządowego programu Kolej Plus. 
Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe 27 listopada zostanie ogłoszona lista wszystkich zakwfalifikowanych projektów z całej Polski. Jeśli dolnośląskie projekty znajdą się na tej liście, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego (UMWD) będzie miał rok na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych. Po drugim etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której rezultatem będzie lista rankingowa projektów i ich ostateczna kwalifikacja do programu. Realizację Kolei Plus zaplanowano do 2028 r.
Według szacunków Zarządu Województwa Dolnośląskiego łączna wartość projektów opiewa na kwotę ok. 500 mln złotych, z czego wkład samorządowy wyniesie 15%.

Urząd Marszałkowski zgłosił następujące projekty inwestycyjne:
  • budowa podstawowej infrastruktury, przede wszystkim w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego, pozwalającej na uruchomienie nowych połączeń w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej na kierunkach Wrocław – WołówWrocław – Jaworzyna Śląska oraz Wrocław – Środa Śląska;
  • rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 284 (Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój) w celu włączenia powiatu złotoryjskiego do sieci wojewódzkich kolejowych połączeń pasażerskich. Projekt ten jest jednocześnie niezbędny dla realizacji projektu rewitalizacji dalszego odcinka linii nr 284 od Jerzmanic-Zdrój do Lwówka Śląskiego;
  • poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem dzięki wznowieniu ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna oraz odbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny – Kobierzyce;
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Oleśnica – Syców – Kępno w celu umożliwienia utworzenia linii komunikacyjnej Wrocław – Oleśnica – Syców – Kępno – Wieluń oraz skomunikowania z Wrocławiem jakich miast jak Syców (woj. dolnośląskie), Kępno (woj. wielkopolskie) i Wieluń (woj. łódzkie);
  • rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia w celu włączenia Bogatyni do sieci wojewódzkich kolejowych połączeń pasażerskich.
Rządowy program Kolej Plus jest dopełnieniem samorządowego planu rozwoju kolei na Dolnym Śląsku, w ramach którego Urząd Marszałkowski przejmuje od państwa, remontuje oraz przywraca ruch na nieczynnych do tej pory liniach. W ten sposób rozbudowuje kolejową mapę Dolnego Śląska i ułatwia mieszkańcom komunikację między miastami regionu.            

– Planujemy przejąć i przywrócić do życia jak największą liczbę linii kolejowych w regionie, co będzie możliwe m.in. dzięki programowi Kolej Plus. Chcemy skomunikować jak najwięcej miejscowości w województwie, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie i bez przeszkód poruszać się po regionie koleją – wyjaśnia Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Dofinansowanie ze środków programu do każdej inwestycji będzie wynosić 85 proc. Pozostałe 15 proc. stanowić mają środki własne samorządów.

Budżet rządowego programu Kolej Plus wynosi 5,6 mld zł, co przy 15 proc. udziale samorządów daje możliwość zrealizowania inwestycji o wartości 6,6 mld zł. Zadania realizowane w ramach Programu mogą obejmować opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej  lub opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej wraz z realizacją robót.

Głównym celem programu Kolej Plus jest połączenie miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i rozbudowa infrastruktury kolejowej. Program ma eliminować wykluczenie komunikacyjne poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Realizację programu zaplanowano do 2028 roku.