Trwa wielka modernizacja wrocławskich zajezdni MPK. Jak idą prace?

Tomasz Matejuk

Już wkrótce w zajezdni przy ulicy Powstańców Śląskich zmieści się więcej tramwajów, z kolei zajezdnia przy ulicy Kamiennej będzie miała nie tylko piękną, ale i nowoczesną halę do obsługi pojazdów. Sprawdźcie, jak idą prace w obiektach wrocławskiego MPK.

Wielka modernizacji trwa w Zajezdni "Borek" przy ulicy Powstańców Śląskich, gdzie wykonano już szereg prac związanych z całym terenem. To m.in. kolejny etap kanalizacji deszczowej oraz podbudowa pod nawierzchnie torowe. Wylane zostały także fundamenty pod słupy trakcyjne i ułożono torowisko wzdłuż bramy wjazdowej.

Przebudowujemy zajezdnię, która jest obecnie domem dla około 100 tramwajów, a wkrótce pomieści o 30 więcej. Już dziś są tutaj Moderusy, już niedługo dojadą też najnowsze pojazdy z bydgoskiej Pesy. A dzięki przebudowie układu torowego, z zajezdni będzie można wyjeżdżać szybciej i sprawniej – wyjaśnia Witold Woźny, prezes wrocławskiego MPK.

Tramwaje w zajezdni "Borek" będą miały do dyspozycji kilometr nowych torów wraz z rozjazdami i zwrotnicami, a okoliczni mieszkańcy więcej spokoju, bo powstanie ekran akustyczny wysoki na 5 i długi na 215 metrów. W budowie jest także nowa hala Obsługi Codziennej o powierzchni tysiąca metrów kwadratowych.

Łącząc historię z nowoczesnością

Modernizacji poddawana jest również zajezdnia tramwajowa "Gaj" przy ulicy Kamiennej. Trwa tam przebudowa hali nr 2 – prace objęły wymianę torowisk, obrotnicy, rozjazdu na tor dostawczy, a także instalacji kanalizacyjnej, elektrycznej oraz oświetlenia.

To zadanie bardzo ważne, ale jednocześnie bardzo trudne. Okazało się, że – oprócz tego, iż hala objęta jest ochroną konserwatorską – kanały zostały przez niektórych nazwane największą piaskownicą Wrocławia, a wyciągane cegły wręcz kruszyły się w palcach. Stąd też to zadanie trwa trochę dłużej niż zakładaliśmy, ale na szczęście już je kończymy i hala będzie oddana do użytku – zaznacza szef przewozowej spółki.

MPK dba o podtrzymanie rysu historycznego w tej malowniczej i najpiękniejszej wrocławskiej zajezdni, łącząc to jednak z nowoczesnością.

Cała zajezdnia, wybudowana jeszcze przed II Wojną Światową, jest pod ochroną konserwatora zabytków. Chcemy nadać też jej nowoczesność, dlatego wzmocniliśmy posadzkę pod podnośniki kolumnowe, dlatego obrotnica i bardzo długi, 37-metrowy pomost obsługowy, który pozwoli w sposób w pełni nowoczesny i sprawny obsługiwać nasze tramwaje – dodaje Witold Woźny.

Wraz z wykonaniem nowych, pogłębionych kanałów obsługowych, dostosowanych do aktualnych przepisów, odtworzone zostaną fragmenty ściany ceglanej zajezdni.