Trzy przedwojenne mosty z 1936 roku na Zakopiance zastąpią nowe konstrukcje

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na zaprojektowanie trzech mostów na Zakopiance: dwóch w Krzyszkowicach i jednego w Jaworniku. Nowe obiekty zastąpią konstrukcje, które powstały w 1936 roku. Za przygotowanie projektów odpowiada firma E&C. Wartość umowy to 553,5 tys. zł.

Obiekty w Krzyszkowicach i Jaworniku zbliżają się powoli do swych 90. urodzin. Ponad pół wieku temu, w 1972 roku, zostały poszerzone i dostosowane do zmodernizowanej wówczas, dwujezdniowej Zakopianki. Dziś są to już obiekty w dużym stopniu wysłużone, w złym stanie technicznym, dlatego też zdecydowaliśmy się na wybudowanie w ich miejsce zupełnie nowych przepraw.

Mosty w Krzyszkowicach biegną nad potokami Pod Bugajem (kilometraż DK7 km 689+587) i Karasiówka (km 690+033). Oba mają 6,6 m długości. Most w Jaworniku (km 690+980) znajduje się nad potokiem Jawornik i ma 10 m długości.

Oba mosty w Krzyszkowicach będą szersze niż obecne konstrukcje. GDDKiA dostosuje je do węzła Krzyszkowice, który powstanie na skrzyżowaniu Zakopianki z główną drogą tej miejscowości. Na mostach będą dodatkowe pasy pozwalające na wjazd na węzeł i zjazd z węzła.

Szerszy będzie też most w Jaworniku. Na wszystkich trzech obiektach będą chodniki dla pieszych.

Projektant będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie projektów. GDDKiA planuje, że roboty budowlane rozpoczną się jesienią 2025 lub wiosną 2026 roku i potrwają rok. Podczas prowadzonych prac Zakopianka będzie przejezdna.

Źródło: GDDKiA