Poznaliśmy oferty wykonawców w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. To jeden z dwóch fragmentów drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”.
Przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła w sierpniu 2024 r. Po badaniu i ocenie ofert GDDKiA wyłoni wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka Lubiatowo – DW213. W trakcie postępowania Dyrekcja udzieliła odpowiedzi na ponad tysiąc zapytań, które potencjalni wykonawcy mogli wykorzystać do przygotowania swoich ofert.
Jeszcze pod koniec stycznia GDDKiA powinna uzyskać decyzję środowiskową (DŚU) dla drugiego odcinka drogi do elektrowni jądrowej między DW213 i węzłem Łęczyce na S6. Termin otwarcia ofert w przetargu na tą część trasy powiązany jest z terminem uzyskania DŚU.
Najniższa oferta na odcinek Lubiatowo – DW213 o wartości 177 899 777,77 zł została złożona przez konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Najwyższą, na kwotę 251 229 746,61 zł, złożyła Fabe Polska. Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 364 318 517,26 zł.
Głównym kryterium oceny ofert jest cena – 60 proc. Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości na:
- ekrany wraz z ich posadowieniem, instalacjami zasilającymi i konstrukcjami wsporczymi (10 proc.),
- obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (30 proc.).
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
Umowę GDDKiA planuje podpisać w II kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2028 r.
Droga krajowa do elektrowni jądrowej
Realizacja inwestycji została podzielona na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Ponadto nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Program rządowy
Droga krajowa do elektrowni jądrowej została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
Źródło: GDDKiA