Tunel pod Łodzią. Jak PKP zabezpiecza szkoły oraz kamienice i ich mieszkańców?

Orzech

W Łodzi jest realizowana jedna z największych inwestycji w kraju - budowa tunelu pod Łodzią. Inwestycja jest w kluczowej fazie. Tarcza wiercąca tunel przechodzi pod Śródmieściem. Lokatorzy kamienic znajdujących się nad maszyną drążącą na czas prac nie mogą przebywać w budynkach.

Budynki, pod którymi przechodzi maszyna drążąca, są pod stałą kontrolą i monitoringiem wykonawcy, który wykonuje tunel na zlecenie PKP. Na najbliższej trasie tunelu znajduje się m.in. kamienica przy ul. 1 Maja 16, którą czeka rozbiórka. Decyzja o wyburzeniu pustostanu zapadła dużo wcześniej. Prace wyburzeniowe rozpoczną się po zdobyciu pozwoleń i zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ale już teraz wykonawca przygotowuje i zabezpiecza nieruchomość oraz rozpoczął demontaż stolarki okiennej i drzwiowej.

Tunel pod Łodzią – gdzie niebawem przejdzie tarcza?

W najbliższym czasie tunel będzie drążony także pod Szkołą Podstawową nr 36 przy Więckowskiego 35. Na czas przejścia maszyny pod budynkiem w szkole nie będą prowadzone lekcje i nie będzie w niej uczniów, nauczycieli i pozostałych pracowników. Zajęcia zostaną zorganizowane w formie zdalnej albo w innych szkołach. O najkorzystniejszym rozwiązaniu dla dzieci zadecydują rodzice.

W trakcie wiercenia tunelu, PKP i miasto są w stałym kontakcie z mieszkańcami, a każda kamienica pod którą przechodzi tunel pod Łodzią jest pod ciągłą kontrolą wykonawcy. Mieszkańcy mają zagwarantowane lokale zastępcze do czasu przejścia tarczy „Katarzyna” oraz pozytywnego zaopiniowania stanu budynku. Jeżeli kamienica nie będzie nadawała się do zamieszkania, PKP zapewni nowe lokale mieszkalne. W przypadku mieszkań komunalnych, to miasto zaproponuje lokatorom nowe domy.

PKP PLK wspólnie z Miastem Łódź będą na bieżąco informować wszystkich mieszkańców o postępach prac związanych z budową tunelu średnicowego aż do zakończenia tej inwestycji.

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.

W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.

Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na poziomie -2 będą perony oraz tory, a na poziomie -1 planowane są sklepy oraz punkty usługowe i handlowe. Na obie kondygnacje będzie można dostać się schodami (tradycyjnymi i ruchomymi) oraz windami.

Perony na nowych przystankach będą na głębokości:

Polesie – ok. 21 m,

Śródmieście – ok. 20 m,

Koziny – ok. 26 m.

Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h.

Wartość projektu: 1 434 417 385,13 zł netto.

Tak będzie wyglądał tunel średnicowy w Łodzi:

Zdjęcie główne w artykule: UM Łódź / lodz.pl