Firmy oczekują za modernizację przystanku przy ulicy Traktatowej co najmniej prawie 8 mln zł netto więcej, niż PKP Polskie Linie Kolejowe są gotowe zapłacić. Samorząd województwa dolnośląskiego postanowił dofinansować inwestycję 7 mln zł. − Wrocław Muchobór to jeden z najważniejszych przystanków kolei aglomeracyjnej – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.
Samorząd województwa podpisał 31 lipca umowę z PKP PLK S.A. w sprawie dofinansowania inwestycji pod nazwą: "Dostosowanie linii kolejowej nr 273 do obsługi przewozów pasażerskich we Wrocławskim Obszarze Funckjonalnym poprzez modernizację przystanku kolejowego Wrocław Muchobór".
Listę ofert poznaliśmy 5 kwietnia. Zgłosiło się trzech uczestników. Najwięcej oczekuje Trakcja PRKiI – 24 mln 110 tys. zł brutto. Infra Silesia S.A. jest gotowa zrealizować zadanie za mniejszą kwotę, 20 mln 875 tys. zł. Najkorzystniejsza okazała się oferta konsorcjum firm Infrakol Sp. z o.o. Sp. k. (lider) oraz LWZ Sp. z o.o. (partner) – wynosi 19 mln 681 tys. zł. To jednak i tak więcej, niż planowały wydać PKP PLK, czyli 10 mln 89 tys. zł.
− Wrocław Muchobór to jeden z najważniejszych przystanków kolei aglomeracyjnej, obsługujący ponad sto pociągów osobowych w ciągu doby. Dziś jest jeszcze w fatalnym stanie. W połowie przyszłego roku, po remoncie, będzie spełniał wszystkie standardy normalnego transportu kolejowego – zapowiada Jerzy Michalak, członek zarządu województwa. – Znaleźliśmy dodatkowe siedem milionów złotych w Regionalnym Programie Operacyjnym, żeby można było zrealizować tę inwestycję, po tym jak stanęła pod znakiem zapytania.
fot. Mariusz Bartodziej
Podziemne przejście z windami, nowe oświetlenie i stojaki na rowery w przyszłym roku
O ogłoszonym przetargu pisaliśmy w marcu.
Przewoźnik podzielił inwestycję na kilka etapów. Wykonawca będzie miał sześć miesięcy od dnia podpisania umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie niezbędnych do prowadzenia prac pozwoleń. Następnie w ciągu dziewięciu miesięcy musi wybudować przystanek i wykonać roboty towarzyszące wraz z dokonaniem ich odbioru. Później przez trzy miesiące będzie prowadził prace wymagające całodobowych zamknięć torowych na torze nr 2 dla linii 273 i 758 oraz nr 1 dla 757. Kolejne 60 dni przeznaczy na realizację podobnego rodzaju robót związanych z torem nr 1 dla linii 273 oraz 758. Na zakończenie inwestycji wraz z rozliczeniem będzie miał czas do 30 września 2019 roku.
Na stację Wrocław Muchobór składają się dwa perony. Modernizacja przewiduje ich przebudowę w istniejącej lokalizacji oraz dostosowanie dla osób z ograniczoną zdolnością poruszania się. Obecne przejście zostanie zlikwidowane, a w jego miejsce powstanie tunel o długości ok. 55 m wraz z windami.
Zwycięzca przetargu wymieni nawierzchnię torową na długości peronów oraz dostosuje infrastrukturę towarzyszącą, czyli podtorze, elektroenergetykę, telekomunikację, odwodnienie i sterowanie ruchem kolejowym.
W obrębie stacji pojawią się tablice informacyjne, minimum 10 stojaków rowerowych oraz 29 opraw LED wzdłuż peronów w miejsce zdemontowanych 27 latarń.
fot. Mariusz Bartodziej
Inwestycja ważna dla mieszkańców i okolicznych pracowników
– Inicjatywę modernizacji przystanku kolejowego Wrocław Muchobór, oraz projektów budowy nowych przystanków osobowych w Iwinach i Mokronosie Górnym (o którym pisaliśmy w lipcu), wykazały władze samorządowe, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego, realizowanego z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego województwa dolnośląskiego – wyjaśnia nam Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK S.A.
Dodaje, że informacje o potrzebie przebudowy stacji nie otrzymywali bezpośrednio od mieszkańców, ale od środowisk samorządowych i Wrocławskiego Parku Przemysłowego. Inwestycja ma zapewnić lepszą komunikację zarówno mieszkańcom, jak i pracownikom.
fot. Mariusz Bartodziej
Powstanie nowa droga
W pobliżu szykuje się jeszcze inna inwestycja ważna dla okolicznych mieszkańców i pracowników – budowa drogi łączącej Wrocławski Park Przemysłowy z Wrocławskim Parkiem Technologicznym. Przedsięwzięcie okazało się jednak znacznie droższe, niż zakładało miasto, o czym informowaliśmy w lipcu. Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. unieważniły przetarg 20 lipca.
fot. Mariusz Bartodziej