Tunel zamiast szlabanów w warszawskim Rembertowie

Orzech

W Rembertowie powstanie kolejny bezkolizyjny przejazd przez linię kolejową nr 2. Będzie nim tunel w ul. Marsa, który połączy Nowy i Stary Rembertów. Rusza wyczekiwana przez mieszkańców Rembertowa inwestycja – pod linią kolejową nr 2, w ciągu ul. Marsa i al. Generała Chruściela „Montera” powstanie 140-metrowy nowoczesny tunel drogowy. Dzięki jego budowie zniknie uciążliwy przejazd przez linię Warszawa Zachodnia-Terespol, który powodował korki i utrudniał komunikację w tym rejonie miasta. Poprawi się również bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.

Tunel w ul. Marsa to kolejny ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu w Warszawie. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Rembertowa zyskają wygodne i bezkolizyjne połączenie między dwiema częściami dzielnicy. To przykład dobrej współpracy między PLK SA a miastem stołecznym Warszawa oraz dbałości o bezpieczne i nowoczesne rozwiązania komunikacyjne” – mówi Krzysztof Pietras, dyrektor regionu centralnego Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych.

Realizacja inwestycji potrwa 29 miesięcy. Prace za ponad 134 miliony złotych wykona konsorcjum firm INTOP SA i INTOP Warszawa. Koszty inwestycji zostały podzielone po równo – po 50 proc. dla miasta i PLK SA. Kolej ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko FEnIKS.

Kolejarze wcześniej przygotowali studium wykonalności i uzyskali decyzję środowiskową. Miasto zdobyło pozwolenie na budowę drogi.

Aby usprawnić ruch pieszy w czasie realizacji tunelu, zbudowane zostanie przejście podziemne z windami od strony wschodniej. Przebudowany zostanie pobliski układ drogowy, który zostanie dowiązany do planowanego tunelu.

– „Budowa tunelu pod linią kolejową w Rembertowie jest kolejną inwestycją, dzięki której Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta zmienia Warszawę na lepsze. Każda taka realizacja oznacza realną poprawę jakości życia lokalnej społeczności i cieszę się, że dzieje się to z naszym udziałem” – podkreśla Ewelina Degowska, dyrektor Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.

Poza budową tunelu przebudowane zostaną także drogi w jego okolicy. Tunel zacznie się za nowym rondem na skrzyżowaniu ul. Marsa i Ilskiego, przebiegnie pod torami i ul. Cyrulików, a zakończy w al. Gen. A. Chruściela „Montera” w rejonie ul. Strażackiej.

W przyjętych rozwiązaniach projektowych zadbano o komfort pasażerów komunikacji publicznej. W tunelu znajdą się przystanki autobusowe, z których pasażerowie będą kierować się do przejść na perony kolejowe. To rozwiązanie usprawni przesiadki i poprawi dostępność transportu zbiorowego.

W ramach prac powstanie także ul. Pociskowa. Droga będzie dwukierunkowa i zostanie połączona z ul. Ilskiego zapewniając wygodny dojazd do okolicznych domów i centrum handlowego. Dodatkowo ul. Bellony zostanie przedłużona do miejsca likwidowanego przejazdu kolejowego i stanie się jednokierunkowa z pasem dla rowerów. Zmiany obejmą również ul. Marsa i skrzyżowanie z ul. Cyrulików, gdzie będzie nowe rondo.

–„Tunel w ul. Marsa to inwestycja, na którą mieszkańcy Rembertowa czekali od dawna. To najważniejsze przedsięwzięcie infrastrukturalne w naszej dzielnicy, które nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komfort codziennego życia, ale przede wszystkim połączy Stary i Nowy Rembertów. Dojazd do centrum Warszawy stanie się szybszy i bardziej dostępny. To ważny moment, który zapisze się w historii Rembertowa” – mówi Maciej Iwanicki, burmistrz Dzielnicy Rembertów.

Budowa tunelu w Rembertowie to kolejny krok na drodze do likwidacji kolizyjnych przejazdów przez linię kolejową nr 2. W Rembertowie trwa już budowa wiaduktu na ul. Chełmżyńskiej – ma być gotowy jeszcze w tym roku. W sąsiedniej Wesołej, w drugiej połowie 2027 otwarty zostanie tunel w ciągu ul. I Praskiego Pułku WP. Prace w terenie związane z jego budową już się rozpoczęły.