Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała kontrakt na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic i obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz budowę infrastruktury drogowej na przejściu granicznym. Inwestycję za kwotę 429 mln zł zrealizuje firma Budimex. Prace mają być zakończone w 2028 roku.
GDDKiA informuje:
Realizacja w systemie Buduj
Wszystkie trzy inwestycje realizowane będą w formule Buduj. W ciągu 30 dni przekażemy wykonawcy plac budowy i ruszą pierwsze roboty. Na wykonanie prac związanych z budową infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6 wykonawca będzie miał 16 miesięcy. Z kolei na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowego węzła na autostradzie A6 z DK13 i przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina) oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 - 27 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączane są okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Biorąc pod uwagę powyższe terminy, w 2027 roku powinny zakończyć się prace na A6 przy granicy, natomiast w 2028 roku realizacja dwóch pozostałych zadań.
Nowy węzeł na autostradzie A6
Obecnie połączenie DK13 z autostradą A6 stanowi węzeł drogowy, który został wybudowany wraz z autostradą w latach 30. ubiegłego wieku. Łącznice po południowej stronie węzła mają jeszcze nawierzchnię brukowaną. Węzeł nie zapewnia odpowiednich warunków ruchu, dlatego w ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 zostanie zamknięty i zastąpiony nowym, położonym około 700 m na wschód. Docelowo będzie on łączył z A6 nie tylko DK13, ale również planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 (dla tej inwestycji jesteśmy w trakcie przetargu na realizację).
Inwestycja o długości blisko 3 km będzie się zaczynała w miejscu, w którym kończy się oddany w 2023 roku I etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W tym rejonie – na południe od Przecławia – powstanie węzeł Szczecin Południe. Będzie łączył biegnącą od Szczecina DK13 z przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Następnie trasa o parametrach drogi ekspresowej – przyszły wspólny przebieg S6 i DK13 – pobiegnie w kierunku autostrady A6, omijając od wschodu centrum logistyczne. Nowy węzeł drogowy Kołbaskowo na połączeniu z autostradą A6, dzięki łącznicom bezpośrednim i półbezpośrednim, będzie zapewniał właściwe warunki ruchu drogowego na przyszłym połączeniu autostrady i drogi ekspresowej. Od strony południowej do nowego węzła będzie również podłączona DK13 – obwodnica Kołbaskowa.
Łącznie powstanie 10 wiaduktów. Najdłuższy obiekt, którym będzie biegła łącznica relacji z S6/DK13 na A6 w kierunku węzła Klucz, będzie miał długość 130 m. Oprócz budowy nowego odcinka DK13 prace obejmą autostradę A6 na odcinku o długości 2,4 km w obrębie nowego węzła Szczecin Zachód.
Obwodnica od wschodu ominie Kołbaskowo
DK13 w kierunku granicy polsko-niemieckiej w Rosówku przebiega przez Kołbaskowo. Występują tu liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Obwodnica wyprowadzi z Kołbaskowa ruch tranzytowy i poprawi przepustowość sieci drogowej w obszarze przygranicznym.
Inwestycja o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód (dlatego realizacja obwodnicy bez budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic nie byłaby możliwa). Jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie od wschodu omijała Kołbaskowo. Na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo - Moczyły powstanie rondo. Dalej trasa będzie biegła w kierunku obecnej DK13 w Rosówku. Na południe od Rosówka powstanie rondo łączące obwodnicę z obecnym przebiegiem DK13. Ostatnie rondo na obwodnicy zostanie wybudowane około 300 m przed granicą polsko-niemiecką i będzie łączyło nową DK13 z drogą powiatową z Kamieńca oraz obiektami znajdującymi się przy granicy.
Wiadukt i plac do kontroli na granicznym odcinku A6
Na odcinku autostrady A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania (kolejny węzeł po stronie niemieckiej jest 9,5 km dalej). Nie ma również odpowiednich miejsc do kontroli – służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw. Aby zapewnić możliwość zawracania przed granicą, co usprawni zarówno działania służb utrzymania drogi, jak i będzie przydatne dla kierowców – powstanie wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym. Dzięki temu rozwiązaniu nie będzie już potrzeby prowadzenia kontroli na granicy przez służby na jezdni wzdłuż stacji paliw. Inwestycja jest również efektem doświadczeń płynących z wprowadzenia ograniczeń ruchu na granicy w związku z COVID-19. Przywrócone w ostatnich tygodniach kontrole na granicy pokazują, że jest to bardzo potrzebna inwestycja.
Źródło: GDDKiA