Unijne wsparcie dla budowy drogi ekspresowej Via Carpatia S19 Boćki - Chlebczyn

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma już 18 inwestycji z umowami o dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Ich łączna wartość to 24,2 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 10,6 mld zł. 21 listopada GDDKiA otrzymała unijne wsparcie dla realizacji drogi ekspresowej S19 Boćki - Chlebczyn.

Część szlaku Via Carpatia

Planowany, całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S19 wynosi niemal 1,5 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to ponad 926 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to prawie 788 mln zł.

W ramach inwestycji powstanie 41 km drogi ekspresowej S19 na południe od Bielska Podlaskiego, pomiędzy węzłami Boćki i Chlebczyn. Zadanie podzielone zostało na dwa odcinki realizacyjne: Boćki - Malewice (15,9 km) i Malewice - Chlebczyn (25,1 km).

Powstaną dwa węzły drogowe: Siemiatycze Północ i Południe. Powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogowego, a także m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe.

Inwestycja ma istotne znaczenie zarówno dla Polski, jak i dla całej Unii Europejskiej. Wchodzi ona w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i jest częścią szlaku Via Carpatia.

FEnIKS na polskich drogach

Wsparcie dla GDDKiA ze środków UE w ramach dwóch priorytetów Programu FEnIKS, dotyczących wsparcia sektora transportu z Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, obejmie 30 projektów drogowych i będzie wynosić łącznie ok. 18 mld zł.

Pierwsze umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, były to tzw. umowy fazowane. Źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był w ich przypadku również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).

Łącznie GDDKiA zawarła takie umowy na sześć inwestycji realizowanych przez GDDKiA:

S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,    

S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,    

A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,    

S61 Łomża Zachód – Kolno,    

obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.   

Ponadto we wrześniu ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a pod koniec listopada 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). W grudniu podpisano też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Pod koniec kwietnia br. GDDKiA podpisała 11. i 12. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu FEnIKS. Dyrekcja otrzymała unijne wsparcie w wysokości niemal 1,8 mld zł dla budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk - Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa.

13. umowę, dotyczącą dofinansowania budowy autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, GDDKiA podpisała w czerwcu br.

W lipcu br. Dyrekcja podpisała dwie kolejne umowy o dofinansowanie. Dotyczą one budowy drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Oświęcim oraz rozbudowy S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ - Jasionka. 

Pod koniec września br. GDDKiA otrzymała unijne wsparcie na budowę dróg ekspresowych S6 Koszalin - Słupsk oraz S19 Lublin - Lubartów Północ. Tym samym przekroczono półmetek środków z UE przyznanych GDDKiA w ramach FEnIKS.

Kolejne projekty drogowe są w trakcie oceny lub przygotowywana jest dla nich dokumentacja aplikacyjna w celu pozyskania unijnego dofinansowania.