Via Carpatia: Co słychać na budowie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce Wschodniej? [FILMY]

Orzech

Na trasie budowy Via Carpatia S19 Rzeszów Południe – Babica prace idą pełną parą. Tunel pod wzgórzem Grochowiczna, który jest kluczowym elementem tej inwestycji, drąży potężna maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), tzw. "Karpatka".

Budowany tunel będzie miał 2255 metrów długości, a "Karpatka" ma już za sobą 730 metrów wykopu.

Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica, stanowi ważny element międzynarodowego szlaku Via Carpatia.

Ten 10-kilometrowy fragment drogi to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych w regionie Podkarpacia, obejmujące skomplikowane prace ziemne, budowę tunelu oraz licznych obiektów mostowych.

Najbardziej spektakularnym elementem tego odcinka będzie tunel o długości 2,2 km, który zostanie poprowadzony przez wzgórza Pogórza Dynowskiego. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce Wschodniej, wyposażony w nowoczesne systemy wentylacji, oświetlenia, monitoringu i bezpieczeństwa. Tunel powstaje dzięki użyciu specjalistycznych maszyn TBM (Tunnel Boring Machine), które pozwalają na szybkie i precyzyjne drążenie w trudnych warunkach geologicznych.

S19 Rzeszów Południe – Babica – zakres prac

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.

Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.

 Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.