Na trasie budowy Via Carpatia S19 Rzeszów Południe – Babica prace idą pełną parą. Tunel pod wzgórzem Grochowiczna, który jest kluczowym elementem tej inwestycji, drąży potężna maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), tzw. "Karpatka".
• Budowany tunel będzie miał 2255 metrów długości, a "Karpatka" ma już za sobą 730 metrów wykopu.
• Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica, stanowi ważny element międzynarodowego szlaku Via Carpatia.
• Ten 10-kilometrowy fragment drogi to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych w regionie Podkarpacia, obejmujące skomplikowane prace ziemne, budowę tunelu oraz licznych obiektów mostowych.
Najbardziej spektakularnym elementem tego odcinka będzie tunel o długości 2,2 km, który zostanie poprowadzony przez wzgórza Pogórza Dynowskiego. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce Wschodniej, wyposażony w nowoczesne systemy wentylacji, oświetlenia, monitoringu i bezpieczeństwa. Tunel powstaje dzięki użyciu specjalistycznych maszyn TBM (Tunnel Boring Machine), które pozwalają na szybkie i precyzyjne drążenie w trudnych warunkach geologicznych.
S19 Rzeszów Południe – Babica – zakres prac
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.
Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.
Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.