Pion produkcyjny Stellantis w Polsce przechodzi do kolejnego etapu transformacji energetycznej, realizując projekt farm fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 54 hektara. Całkowita moc instalacji wyniesie 58 MW i zaopatrzy w energię cztery zakłady produkcyjne Stellantis: w Gliwicach, Skoczowie i dwa w Tychach.
Po zakończeniu inwestycji, obok tradycyjnie posadowionych naziemnych instalacji fotowoltaicznych, powstanie jeden z największych, w tej części Europy, system carportów. Panele słoneczne zainstalowane na stelażach zadaszających obszary parkingowe, dostarczą 7 MW energii.
Wykonawcą generalnym inwestycji jest firma Quanta Energy, a pierwsza farma fotowoltaiczna o mocy 2 MW została uruchomiona w lutym tego roku, w zakładzie jednostek napędowych Stellantis w Tychach. Inwestycja przeszła obecnie w kolejny etap, w ramach którego powstają kolejne farmy PV o łącznej mocy 7MW oraz system magazynowania energii (BESS), a także system carportów. Dzięki temu, do końca tego roku, tyska fabryka będzie niezależna energetycznie na poziomie około 56% średniorocznie.
– Dzięki tej inwestycji polskie zakłady Stellantis zyskują elastyczność energetyczą, a jednocześnie stają się przyjazne dla środowiska. Redukcja emisji dwutlenku węgla, zwiększenie bezpieczeństwa dostaw energii oraz obniżenie kosztów operacyjnych, to wymierne korzyści naszej transformacji. Są one nie do przecenienia w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym i w obliczu rosnącej międzynarodowej konkurencji – powiedział Sławomir Czernecki, dyrektor zakładu jednostek napędowych w Tychach.
Działania podjęto również w pozostałych zakładach Stellantis: dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, samochodów osobowych Tychach, a także w odlewni żeliwa w Skoczowie.
Realizacja w Tychach osiągnęła własnie kulminacyjny moment. Po wygaszeniu nieefektywnej ciepłowni węglowej w zeszłym roku, trwają tam obecnie prace przygotowujące teren pod instalację systemu fotowoltaicznego, których symbolicznym momentem było wyburzenie, należącego do ciepłowni, 150-metrowego komina.
Polskie zakłady Stellantis w Polsce realizują transformację energetyczną w ramach globalnej strategii pełnej neutralności węglowej koncernu. Stellantis dąży do jej osiągnięcia do 2038 roku, w całym cyklu życia pojazdu — od źródła surowców, aż po użytkowanie, włącznie z każdym elementem łańcucha dostaw.
Każda z polskich fabryk Stellantis prowadzi inwestycje wpisujące się w tę strategię. Zakład dużych samochodów dostawczych w Gliwicach planuje uzyskanie 75% zielonej autonomii do 2027 roku, dzięki farmie fotowoltaicznej, ciepłowni biomasowej, a w dalszej kolejności biogazowni. W wyniku wdrożenia szeregu działań i projektów w zakresie energoefektywności, w zeszłym roku obniżył zużycie energii o 20%, w stosunku do poprzedniego roku. Z kolei zakład samochodów osobowych w Tychach osiągnął pełną niezależność w zakresie „zielonego” ciepła na potrzeby procesów produkcyjnych, a w ubiegłym roku zmniejszył zużycie energii o 20%. Zakład produkcji jednostek napędowych w Tychach zwiększył natomiast efektywność energetyczną poprzez odzysk ciepła z kompresorów i chillerów, dzięki czemu w ostatnich latach udało się tam ograniczyć konsumpcję energii o 45%. Prace projektowe dla farmy o mocy 22 MW ruszyły również w odlewni żeliwa Teksid Iron Poland. Zakład ten zmniejszył na przestrzeni ostatnich lat zużycie energii cieplnej aż o 87% poprzez zastosowanie odzysku ciepła z układów chłodzenia pieców topiących, co między innymi pozwoliło na poprawę efektywności energetycznej Zakładu o 30%.
Wszystkie zakłady są zaangażowane w strategię Stellantis, skoncentrowaną na obniżaniu emisji dwutlenku węgla, nie tylko poprzez ograniczenie jej w działalności operacyjnej, ale także poprzez pełną transformację gamy modelowej do 2030 roku, w kierunku całkowitej elektryfikacji. Polskie zakłady są producentami pojazdów wyposażonych m.in. w napędy w pełni elektryczne i hybrydowe: w Tychach modeli z segmentu B-SUV: Jeepa Avengera, Alfy Romeo Juniora, Fiata 600, w Gliwicach dużych samochodów dostawczych Citroëna Jumpera, Fiata Professional Ducato, Opla i Vauxhalla Movano oraz Peugeota Boxera. Niskoemisyjne portfolio produkcyjne polskiego pionu produkcyjnego Stellantis dopełnia tyska fabryka produkująca najnowszą generację silnika, zaprojektowaną do bardzo popularnego wśród klientów Stellantis, układu hybrydowego eDCT.
Źródło: Stellantis