W Gdańsku powstanie supernowoczesna zajezdnia tramwajowa

Orzech

Szykuje się kolejna wielka inwestycja infrastrukturalna w Gdańsku. W pobliżu Pętli Ujeścisko, przy ul. Warszawskiej, na terenie 4 hektarów powstanie nowa, supernowoczesna zajezdnia tramwajowa z możliwością przeglądów, napraw i mycia taboru. Koszt inwestycji to ponad 390 mln zł - środki będą pochodzić głównie z KPO. Pojadą tam także nowe, 47-metrowe tramwaje.

Prace mają się zacząć w 2027 roku i potrwać cztery lata.

23 kwietnia, prezydent Gdańska ogłosiła postępowanie przetargowe.

• Zajezdnia Ujeścisko zostanie wybudowana na działce o powierzchni około 4 hektarów.

W ramach inwestycji powstanie nowoczesny kompleks techniczny, który obejmie:

halę postojową z miejscem dla 20 tramwajów, z możliwością rozbudowy do 30 pojazdów,

stację obsługi technicznej do przeglądów, drobnych napraw i codziennej konserwacji,

nowoczesną myjnię dla tramwajów nowej generacji,

dyspozytornię odpowiedzialną za zarządzanie ruchem i planowanie pracy taboru,

układ torowy zintegrowany z istniejącą siecią tramwajową,

infrastrukturę umożliwiającą odstawianie tramwajów poza godzinami szczytu.

Kolejny krok w rozwoju naszego systemu transportu publicznego w Gdańsku

– Ogłoszenie przetargu w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Gdańsku Południe to kolejny krok w rozwoju naszego systemu transportu publicznego – podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

– Realizacja tej inwestycji to nie tylko odpowiedź na rosnące potrzeby mieszkańców dynamicznie rozwijających się dzielnic południowych, ale też wyraz naszej konsekwentnej polityki stawiającej na zrównoważony transport i ochronę środowiska. Zajezdnia, która powstanie w rejonie ulicy Warszawskiej, to kluczowy element infrastruktury niezbędny do dalszej rozbudowy sieci tramwajowej. Bez niej dalszy rozwój komunikacji szynowej w tej części miasta nie byłby możliwy. – dodaje.

Będą nowe tramwaje

Zajezdnia będzie w pełni przystosowana do obsługi najnowszych tramwajów o długości 45–47 metrów, oferując nowoczesne warunki serwisowe i eksploatacyjne. Dogodne połączenie z ul. Warszawską zapewni łatwy dostęp zarówno dla pojazdów, jak i dla pracowników.

– Inwestycja, którą dziś ogłaszamy, to strategiczny krok w kierunku nowoczesnej i zrównoważonej komunikacji miejskiej w Gdańsku. Na obszarze 4 hektarów wybudujemy nową, w pełni nowoczesną zajezdnię tramwajową. To miejsce będzie nie tylko zapleczem technicznym, ale przede wszystkim centrum obsługi naszego rozwijającego się systemu tramwajowego – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa.

– Zajezdnia ta będzie przystosowana do obsługi nowego taboru – w tym najdłuższych tramwajów w historii Gdańska, o długości 45 i 47 metrów, które planujemy zamówić w najbliższych miesiącach. Będą one obsługiwać nową, kluczową trasę łączącą górny i dolny taras miasta, zwaną GPW. To dowód na to, że nasze inwestycje są ze sobą spójne i wzajemnie się uzupełniają – nowa zajezdnia, nowy tabor i nowa trasa tworzą razem solidny fundament pod nową jakość transportu publicznego w Gdańsku. Na terenie zajezdni powstanie nowoczesne zaplecze do bieżącej obsługi tramwajów – z możliwością przeprowadzania przeglądów, napraw, codziennego mycia pojazdów i pełnego serwisu technicznego. Dzięki temu zapewnimy nie tylko rozwój sieci tramwajowej, ale także jej niezawodność, punktualność i komfort podróżnych. Naszym celem jest stworzenie systemu transportowego, który umożliwi mieszkańcom i mieszkankom szybkie, sprawne i ekologiczne przemieszczanie się po mieście – bez korków, bez stresu i na czas – dodaje Borawski.

Wsparcie dla zielonej transformacji

Zajezdnia Ujeścisko to jeden z kluczowych elementów strategii transformacji energetycznej i infrastrukturalnej Gdańska.

Projekt został ujęty w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta, w której zabezpieczono ponad 373 mln zł, z czego:

ponad 334 mln zł przeznaczono na budowę zajezdni,

blisko 40 mln zł na budowę podziemnego zbiornika retencyjnego w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu.

Zbiornik ten będzie wspierać system odwodnienia i retencję wód opadowych, zgodnie z założeniami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi.

Miasto złożyło również wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Planowana pożyczka w wysokości 274 mln zł pokryje 100% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe ok. 60 mln zł zostanie sfinansowane z budżetu Gminy.

– Skutecznie sięgamy po środki europejskie, m.in. z Krajowego Planu Odbudowy, by realizować zieloną transformację i strategiczne projekty transportowe Gdańska. Zajezdnia Ujeścisko to nie tylko nowoczesna infrastruktura – to jeden z kluczowych elementów większej układanki, jaką jest obwodnica tramwajowa miasta – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.

– Już dziś widzimy, jak wcześniejsze decyzje – choćby tor odstawczy przy Nowej Warszawskiej – wpisują się w ten konsekwentnie realizowany plan. To właśnie takie myślenie z wyprzedzeniem zmienia oblicze komunikacji publicznej w Gdańsku. – dodaje.

Budowa przez cztery lata

Projektowanie zajezdni rozpocznie się jeszcze w 2025 roku i potrwa około 19 miesięcy. W tym czasie zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa oraz uzyskane niezbędne decyzje administracyjne. Całkowity czas realizacji, obejmujący projektowanie i budowę, wyniesie około czterech lat. Oddanie obiektu do użytku planowane jest na początek 2030 roku.

Nowa jakość transportu dla południowego Gdańska

Zajezdnia tramwajowa Ujeścisko to inwestycja, która znacząco poprawi jakość życia mieszkańców południowych dzielnic. Dotychczas postrzegany głównie jako teren mieszkaniowy obszar zyska kluczową infrastrukturę wspierającą rozwój usług publicznych. Dzięki tej inwestycji transport publiczny stanie się bardziej punktualny, przewidywalny i przyjazny dla pasażerów.

– Budowa nowej zajezdni to ważny krok w rozwoju południowych dzielnic Gdańska, w tym Ujeściska-Łostowic – mówi Maximilian Kieturakis, Radny Miasta Gdańska. – To inwestycja, która odpowiada na realne potrzeby mieszkańców i jednocześnie tworzy impuls do dalszego rozwoju tej części miasta. Cieszę się, że mieszkańcy nie tylko korzystają z miejskich projektów, ale też realnie współtworzą kierunki rozwoju Gdańska.

Projekt będzie również istotnym impulsem rozwojowym dla dzielnicy – usprawni komunikację, zmniejszy emisję spalin i ograniczy korki, jednocześnie poprawiając komfort codziennego życia. Gdańsk pokazuje w ten sposób, że rozwój miasta opiera się na długofalowej wizji i odpowiedzialnym planowaniu, łączącym nowoczesność z troską o środowisko i potrzeby mieszkańców.

– Nowa zajezdnia tramwajowa umożliwi sprawną obsługę nowoczesnych, ekologicznych tramwajów, które poprawią codzienne funkcjonowanie mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. Ale ta inwestycja to nie tylko techniczne zaplecze – to część szerszej wizji miasta: nowoczesnego, dostępnego i wygodnego do życia – mówiła Kamila Błaszczyk, Radna Miasta Gdańska. –Bo nowoczesność to nie luksus – to konieczność. Konieczność zapewnienia dobrej oferty komunikacyjnej i wysokiego komfortu życia dla osób, które już mieszkają na południu Gdańska, jak i dla tych, którzy właśnie tu decydują się na zakup swojego pierwszego mieszkania. Wierzę, że ta inwestycja w zajezdnię oraz nowy tabor tramwajowy przełoży się na lepiej zaplanowane połączenia i codzienną wygodę tysięcy mieszkańców południowego Gdańska.

Dodatkowo - jak zapowiedział prezes GAiT Maciej Lisicki - z czasem ma tu powstać także zajezdnia autobusowa.

U dołu na poniższym zdjęciu Park & Ride Ujeścisko, następnie przystanki tramwajowe. Na zielonym terenie, u góry zdjęcia, ma powstać nowa zajezdnia tramwajowa

Źródło: UM Gdańsk