Instalacja odzysku wody opadowej, odwracalne pompy ciepła, czy panele słoneczne – takie rozwiązania urzędnicy chcą zastosować w planowanej zajezdni przy ulicy Szczecińskiej. Koncepcja architektoniczno-funkcjonalna ma być gotowa jesienią.
Urząd miasta wraz z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym we Wrocławiu opracowali już wytyczne do konkursu na opracowanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej nowej zajezdni tramwajowej przy ul. Szczecińskiej. Planują ogłosić go najpóźniej na początku lipca, a wyniki mają być znane jesienią. Prowadzeniem konkursu zajmie się Stowarzyszenie Architektów Polskich oddział Wrocław.
"Zielona" zajezdnia
– Nowa zajezdnia ma zostać zaprojektowana jako modelowa inwestycja publiczna dla transportu zbiorowego, co oznacza, że chcemy dla niej zastosować wszystkie "zielone" rozwiązania miejskie: od architektury, technologii, gospodarowania wodami opadowymi, efektywności energetycznej budynków, zieleni, przestrzeni przyjaznej pracownikom, po rozwiązania mobilnościowe – wyjaśnia nam Anna Worsztynowicz z biura prasowego magistratu.
Opierając się na tych wytycznych, urzędnicy postanowili ogłosić konkurs na koncepcję inwestycji. Zwycięska praca będzie stanowić podstawę do opracowania projektu budowy.
– Dzięki temu uzyskamy miejski obiekt infrastrukturalny o unikalnej architekturze i zielonych rozwiązaniach technicznych, odpowiadający obecnym wyzwaniom miasta w zakresie zrównoważonego rozwoju. Mamy też nadzieję osiągnąć nową jakość architektoniczną, wpisującą się w ideę wzorcowego osiedla Nowe Żerniki – argumentuje Anna Worsztynowicz.
Zadaniem projektantów będzie zastosowanie wszelkich dostępnych rozwiązań technicznych dotyczących ochrony środowiska i wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
– W szczególności takich jak: instalacja odzysku wody opadowej, solarne instalacje podgrzewania wody użytkowej, odwracalne pompy ciepła, wentylacja mechaniczna z rekuperatorami, solarne instalacje wytwarzania energii elektrycznej (na przykład panele słoneczne), klimatyzacja w oparciu o technologie belek chłodniczych oraz inteligentne systemy zarządzania obiektem i infrastrukturą obiektu – wylicza Worsztynowicz.
Pierwsze tramwaje wjadą do zajezdni za trzy lata
Zajezdnia tramwajowa powstanie w rejonie przecięcia ul. Szczecińskiej z linią kolejową nr 275 i Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 – na południe od osiedla Nowe Żerniki. Będzie połączona z istniejącym systemem tramwajowym w ul. Kosmonautów poprzez nowe torowisko w alei Architektów. Zajmie obszar o powierzchni około 16 ha.
– Lokalizacja ta uwzględnienia założenia strategicznych dokumentów miasta oraz umożliwia zróżnicowaną dostępność taboru i poprawia efektywność funkcjonowania systemu tramwajowego między innymi poprzez zmniejszenie liczby kilometrów dojazdowych, obsługę planowanych linii tramwajowych w kierunku zachodnim i północno-zachodnim oraz umożliwia dobrą obsługę transportową imprez masowych organizowanych na stadionie miejskim i terenach wokół niego – uzasadnia Anna Worsztynowicz.
UM Wrocławia
Na kompleks, oprócz niezbędnej infrastruktury, złożą się hale obsługi i napraw tramwajów, lakiernia oraz myjnia, dwie portiernie, parking, a także centralny budynek administracyjny. Docelowo znajdzie się w nowej inwestycji miejsce dla 150 pojazdów. W ramach pierwszego etapu powstanie zajezdnia dla 50 tramwajów. Ma być gotowa około 2021 roku.
"Zielona" nie tylko zajezdnia
Nowa zajezdnia nie będzie jedyną ekologiczną inwestycją wrocławskiego magistratu. Przy ul. Hubskiej powstaje urzędniczy eko-kompleks. Wartość przedsięwzięcia wynosi niespełna 18,5 mln zł. Jego szczegóły opisywaliśmy w czerwcu ubiegłego roku.
Materiały inwestora