W Krakowie trwa realizacja kilku dużych inwestycji w ramach budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Międzynarodowa trasa kolejowa E30 zwiększy możliwości podróży w regionie i w połączeniach dalekobieżnych. Linia o współczesnym, europejskim standardzie wpisuje się w zabytkowe otoczenie stolicy Małopolski.
Inwestycje realizowane są w ramach wielkiego projektu wartego łącznie ponad 1 mld zł pn. "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" – największej unijnej inwestycji transportowej w historii Krakowa.
Nowoczesne estakady, mosty i wiadukty łączą się z historią kolei. Pociągi pojadą m.in. po nowej konstrukcji wiaduktu na ul. Grzegórzeckiej, która zachowa oryginalny wygląd. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków unijnych, w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".
Estakada Kolejowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (od ulicy Kopernika do ulicy Miodowej):
Budowa przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki:
Trwają prace związane z budową nowego przystanku przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki. Będzie pełnił funkcję dużego centrum przesiadkowego na terenie Starego Miasta. Obiekt budowany jest na estakadzie, w sąsiedztwie poszerzanego wiaduktu kolejowego nad ulicą Grzegórzecką.
Powstający przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki będzie jednym z głównych centrów przesiadkowych w stolicy Małopolski. Oddanie do użytku planowane jest na drugą połowę 2023 roku.
W centrum stolicy Małopolski powstają nowe mosty kolejowe i pieszo-rowerowe nad Wisłą. Zwiększą one dostęp do modernizowanego przystanku kolejowego Kraków Zabłocie. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ze współudziałem Gminy Miejskiej Kraków, współfinansowana jest ze środków unijnych, instrumentu CEF "Łącząc Europę".
Nowe kolejowe mosty w Krakowie to lepsze możliwości podróży w regionie dzięki rozdzieleniu kolejowego ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego. Jeden z trzech nowych mostów zapewni przejazd pociągów i trasę dla pieszych i rowerzystów.
Przebudowa i modernizacja przystanku kolejowego Kraków Zabłocie:
Przebudowany i zmodernizowany przystanek kolejowy Kraków Zabłocie będzie udogodnieniem dla mieszkańców tamtejszych nowych osiedli oraz turystów odwiedzających znajdujące się w tej okolicy Muzeum Fabryka Schindlera oraz Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.
Z hali pod torami na dwa perony będzie wejść tradycyjnymi schodami lub skorzystać ze schodów ruchomych albo wind. Na peronie obok ul. Kącik zatrzymają się pociągi z Krakowa Głównego w stronę Bonarki. Od ulicy Przemysłowej stawać będą składy w stronę Krakowa Głównego. Nad częścią kubaturową – na długości 70 m, perony będą w pełni zadaszone. Na pozostałym odcinku osłonę zapewniają wiaty. Przystanek jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
W sąsiedztwie modernizowanego przystanku Kraków Zabłocie przebudowany został układ dróg – nowa droga połączyła ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej. Powstał też parking oraz zatoki autobusowe, co umożliwi lepsze połączenie z komunikacją miejską.
Wszystkie inwestycje realizowane są w ramach wielkiego projektu wartego łącznie ponad 1 mld zł pn. "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" – największej unijnej inwestycji transportowej w historii Krakowa.