W Świnoujściu planowany jest kolejny terminal. Niemcy bardzo niezadowoleni!

Orzech

W Polsce planowana jest kolejna nowa inwestycja związana z infrastrukturą przeładunkową i gospodarką morską. Grupa OT Logistics, notowana na GPW grupa specjalizująca się w usługach transportowych, spedycyjnych i logistycznych rozważa realizację nowej, wielkiej inwestycji na terenie portu w Świnoujściu.

• Spółka OT Logistics planuje budowę terminala przeładunkowo-magazynowego dla produktów ciekłych w porcie Świnoujście, na Nabrzeżu Górników.

Nowy obiekt ma sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na magazynowanie i przeładunek paliw płynnych, których deficyt w Polsce skutkuje wzrostem importu.

• W Polsce od wielu lat obserwuje się deficyt zarówno w zakresie pojemności magazynowych, jak i możliwości przeładunkowych, co skutkuje znacznym wzrostem importu paliw w ostatnich latach.

Spółka planuje budowę terminala przeładunkowego i magazynowego produktów ciekłych na terenie portu morskiego, należącego do spółki zależnej OT Port Świnoujście (OTPŚ). W celu realizacji tej inwestycji, firma postanowiła rozpocząć proces związany z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych, które mogą być wymagane dla realizacji tego projektu. Planowana lokalizacja nowego terminala, to nabrzeże Górników w porcie w Świnoujściu.

Bardzo ważna i oczekiwana inwestycja

Zarząd OT Logistics wskazuje, że inwestycja wpisuje się w strategię dywersyfikacji usług i umacniania pozycji spółki jako uniwersalnego operatora logistycznego.

– "Realizacja rozważanego projektu byłaby zgodna ze Strategią Grupy OT Logistics w perspektywie do 2026 r. […], która przewiduje uzyskanie statusu uniwersalnego operatora logistycznego i dywersyfikację realizowanych usług" – czytamy w komunikacie OT Logistics.

Po dotychczas przeprowadzonych wstępnych analizach, OT Logistics widzi zapotrzebowanie rynkowe na projektowany terminal przeładunkowo-magazynowy. Wynika z deficytu paliw płynnych oraz pojemności magazynowych na polskim rynku, co skutkuje szybkim wzrostem importu paliw w ostatnich latach. Zapotrzebowanie na możliwości składowe dotyczą również innych ładunków płynnych.

Jak może zostać sfinansowana inwestycja?

Spółka analizuje również sposób sfinansowania tej inwestycji. Może się ono opierać na finansowaniu kapitałowym (poprzez emisję akcji/udziałów na poziomie spółki OTPŚ lub spółki celowej), finansowaniu dłużnym lub połączeniu obu powyższych sposobów finansowania.

Obecnie trwają analizy dotyczące wymagań administracyjnych i procedur koniecznych do uzyskania odpowiednich zgód na realizację inwestycji oraz badania nad modelem finansowania, obejmującym finansowanie kapitałowe, dłużne lub ich połączenie. Ostateczna decyzja w sprawie finansowania jeszcze nie zapadła.

Niemcy bardzo niezadowoleni

Planowany terminal wzmocni pozycję Polski w transporcie morskim, ale wywołał obawy w Niemczech. Przedstawiciele niemieckich portów, w tym Karsten Lentz, szef firmy przeładunkowej Euroports w Rostocku, podnoszą kwestie ekologiczne i ryzyko spadku konkurencyjności. Próbują sugerować, iż polscy inwestorzy mogą mniej rygorystycznie podchodzić do kwestii ekologicznych podczas rozbudowy.

Planowany nowy terminal OT Logistics w Świnoujściu to inwestycja, która może znacząco wpłynąć na rozwój polskiego portu i zwiększyć jego konkurencyjność. W przypadku dojścia tej wielkiej inwestycji do skutku Świnoujście zyska nowoczesny obiekt przeładunkowy, który wzmocni pozycję Polski na rynku transportu morskiego.

Rozwój polskich portów to kluczowy element naszej gospodarki, a inwestycje w Świnoujściu zwiększą rolę polskiej logistyki w Europie. Polscy przedsiębiorcy nie zgadzają się na rezygnację z możliwości wzmacniania kluczowych sektorów gospodarki

Tego typu inwestycja, jak ta planowana w Świnoujściu, prowadzą do rozwoju polskich portów. Są naturalnym elementem europejskiej konkurencji i leżą w strategicznym interesie naszego kraju.

Nasz komentarz:

Cieszy, że polska gospodarka morska ma szansę na rozwój i wzrost konkurencyjności. Należy mocno kibicować tej i innym inwestycjom, które wzmacniają nasz kraj. Naszym zachodnim sąsiadom radzimy zająć się, ich będącą z miesiąca na miesiąc, w coraz gorszym stanie gospodarką, a nie atakowaniem sąsiadów! Zamiast ataku na Polskę, nasi zachodni sąsiedzi powinni zmobilizować się do większych inwestycji w swoje własne terminale. Współpracujmy, na uczciwych zasadach, a nie rzucajmy przysłowiowe "kłody pod nogi".

O inwestorze:

OT Logistics S.A. wraz ze spółkami tworzącymi Grupę Kapitałową OT Logistics jest największym i najbardziej wszechstronnym operatorem portowym w Polsce i jednym z największych w basenie Morza Bałtyckiego. Od ponad 70 lat świadczy usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne.

Grupa Kapitałowa OT Logistics specjalizuje się w przeładunkach portowych oraz usługach spedycyjnych. Swoją działalność koncentruje przede wszystkim na obsłudze klientów z obszaru Europy Środkowej i Wschodniej w zakresie przeładunków w portach morskich oraz szeroko rozumianej spedycji towarów, transportowanych, głównie drogą morską, ale także lądową.

W skład Grupy OT Logistics wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia z dedykowanym terminalem ro-ro w Polsce. Grupa OT Logistics jest właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo oraz spółki Kolej Bałtycka świadczącej usługi manewrowe i transportu kolejowego. W skład Grupy wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych.