W Świnoujściu powstaje Terminal Instalacyjny offshore wind [FILMY+ZDJĘCIA]

Orzech

Trwają prace związane z budową Terminala Instalacyjnego na potrzeby Morskich Farm wiatrowych w Świnoujściu. Inwestycja jest realizowana przez Budimex dla spółki Orlen Neptun. Zaawansowanie prac sięga 50%. Prace przebiegają zgodnie z planem.

Realizacja inwestycji została podzielona na dwie części, tj. hydrotechniczną i lądową. W części lądowej inwestycji, za którą odpowiada ORLEN Neptun jako Inwestor oraz Budimex S.A. jako Generalny Wykonawca, powstają nowe powierzchnie składowe dla elementów morskich turbin wiatrowych takich jak wieże, łopaty i gondole o łącznej powierzchni około 17 ha, infrastruktura komunikacyjna, a także nowe budynki: administracyjno-biurowy oraz warsztatowy dedykowany dla klientów terminala.

– Budowa nowych placów składowych wiązała się z wykonaniem robot ziemnych: wykopów w ilości 116 tys. m3 oraz nasypu które są zakończone. Obecnie wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni z kruszywa wzmacnianego georusztem. Na budowę dostarczono łącznie 176 tys. ton komponentów składowych, z których wykonano 300 tys. ton mieszanki 0/63, z której połowa czyli 150 tys. ton jest już wbudowana – mówi Sylwester Góra, Dyrektor Kontraktu Budimex.

Wykonano wzmocnienie wgłębne istniejącej płyty nabrzeża oraz terenów przyległych. Łącznie wywiercono 844 szt. pali CFA o łącznej długości 6 696 m oraz 1107 kolumn typu jet-grounting o łącznej długości 11 7903 m.

– Projektowane obiekty kubaturowe – budynek administracyjno-biurowy i warsztatowy są wykonane w stanie surowym – zamkniętym. Obecnie trwają roboty związane z montażem stolarki aluminiowej, roboty dekarskie oraz montaże instalacji wewnętrznych. Trwają również roboty branżowe związane z wykonywaniem kanalizacji: deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, elektrycznej i teletechnicznej – dodaje Sylwester Góra.

W najbliższych tygodniach Budimex S.A. planuje wykonywać w dalszym ciągu warstwy konstrukcyjne nawierzchni, sieci zewnętrzne oraz wewnętrze, roboty elewacyjne na budynku warsztatowym i roboty dekarskie na budynku biurowym.

Budimex S.A. rozpoczął realizację inwestycji w październiku 2023 roku. Budimex dokłada wszelkich starań, aby zakończyć prace do 31 grudnia 2024 roku.

WIZUALIZACJE:

ZMPSiŚ S.A. do realizacji części hydrotechnicznej zadania wybrał spółkę PORR S.A. Z kolei funkcję inżyniera kontraktu sprawuje firma Sweco Polska Sp. z o.o.

W ramach kontraktu PORR wykona rozbudowę nabrzeży nr 1 i 2 oraz pogłębienie kanału wejściowego i basenu portowego doprowadzającego statki do nabrzeża, wykona też konstrukcję nabrzeża nr 3 na długości ok. 300 metrów, co w przyszłości pozwoli na dalszy rozwój terminala instalacyjnego. Nabrzeża nr 1, 2 i 3 będą wobec dzisiejszych wysunięte na akwen Świny o docelowej głębokości technicznej 12,5 m. Nabrzeże nr 1 długość 249,2 m, nośność użytkowa 50 kN/mkw. dedykowane będzie obsłudze statków typu WTTV – Wind Turbine Transport Vessel o parametrach dł. 220 m, szer. 50,0 m, zanurzeniu 11,0 m. Nabrzeże nr 2, długość 245,8 m, nośność użytkowa od 50 do 250 kN/mkw. z 10 stanowiskami do scalania wież turbin wiatrowych o nośności 500 kN/mkw. przeznaczone do obsługi statków Wind Turbine Installation Vessel typu Jack-up o parametrach dł. ≤ 170 m, szer. ≤ 60 m. Z kolei nabrzeże nr 3 długość ok. 293,1 m, powierzchnia wraz z zalądowieniem ok. 32 030 mkw. Tutaj wykonane będzie umocnienie brzegu w celu zalądowienia, a w późniejszym etapie inwestycji dla budowy nabrzeża do obsługi statków. W rezultacie w pierwszym etapie inwestycji powstaną nowe nabrzeża o długości około 500 m i głębokości technicznej 12,5 m. Będą to nabrzeża z dziesięcioma stanowiskami do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda.

ZMPSiŚ S.A. otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro.