W tym roku powstało 37 nowych obiektów handlowych [RAPORT]

Orzech

Od początku tego roku na krajowym rynku handlowym do użytku oddano 37 nowych obiektów, a 12 rozbudowano – wynika z najnowszego raportu CBRE. Większość to parki zlokalizowane w mniejszych miejscowościach.

W budowie jest 588,1 tys. mkw., z czego gros to nieduże obiekty w małych miastach. Na rynku powstają także cztery centra handlowe, których powierzchnia będzie większa niż 10 tys. mkw.

Wśród nowych marek, które pojawiły się w tym roku są: Made by Society i Luca z Rumunii, Arket ze Szwecji, TAG Heuer ze Szwajcarii, Rebernia z Ukrainy oraz GAP z USA. Uwagę inwestorów i właścicieli coraz silniej przykuwa zrównoważony rozwój, zwłaszcza rosnące oczekiwania dotyczące zgodności z taksonomią EU.

Obiekty w budowie

W budowie jest ponad 588,1 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej, spośród których ponad połowa (63 proc.) zasili małe miasta i większość (69 proc.) stanowią parki handlowe.

Udział centrów handlowych w powstającej powierzchni wynosi 27 proc. i wynika z budowy aż czterech obiektów o wielkości powyżej 10 tys. mkw. Wśród nich największy to Galeria Podhalańska w Nowym Targu, która zajmie 50 tys. mkw. Oprócz tego w budowie są Nowa Sukcesja w Łodzi (35 tys. mkw.), Brama Jury w Zawierciu (16,2 tys. mkw.) oraz Leroy Merlin w Szczawnie Zdroju (10 tys. mkw.).

Uwaga na małe miasta i ESG

W inwestycjach na rynku handlowym widać kontynuację trendu przesuwania zainteresowania na małe miasta. Dużą aktywność deweloperską obserwuje się wśród parków handlowych, zarówno w obszarze mniejszych obiektów ,,convenience”, jak i większych centrów, przekraczających 10 tys. mkw. Podaż powierzchni handlowej w małych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców) szacuje się już na 28 proc. całej przestrzeni handlowej na polskim rynku.

– “Oprócz koncentracji na małych miastach, trendem w branży handlowej jest także wzrost zainteresowania tematyką ESG. Najemcy oferują więcej produktów ekologicznych i stawiają na zrównoważony rozwój, podczas gdy właściciele obiektów handlowych częściej podejmują kolejne kroki w celu osiągnięcia zerowej emisji CO2, a także ograniczenia zużycia mediów i odpadów.

Coraz większym wyzwaniem, zwłaszcza dla właścicieli starszych obiektów handlowych, są rosnące oczekiwania również ze strony banków i inwestorów odnośnie np. zgodności z taksonomią EU.

Wskazane jest, aby właściciele nieruchomości mieli opracowane realne strategie dekarbonizacji, które przełożą się zarówno na dostęp do finansowania, jak też zainteresowanie ze strony potencjalnych nabywców” – mówi Mariusz Majkowski, CBRE.

Stabilny rozwój i czynsze

Wśród nowych międzynarodowych marek, które od początku 2024 roku weszły na polski rynek detaliczny, znajdują się: Dreame z Chin, Jack & Jones z Danii, Made by Society i Luca z Rumunii, Kamalion z Hiszpanii, Arket ze Szwecji, TAG Heuer ze Szwajcarii, Rebernia z Ukrainy oraz GAP z USA. W związku ze zmianą przyzwyczajeń konsumenckich obserwuje się ożywienie ulic handlowych. Coraz więcej najemców chce otwierać swoje formaty przy głównych ulicach handlowych.

Czynsze bazowe w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie 100-130 EUR/mkw./miesiąc w Warszawie i 40-60 EUR/mkw./miesiąc w innych dużych polskich miastach. Czynsze bazowe dla parków handlowych wynoszą średnio 9-12 EUR/mkw./miesiąc.

Z 530 biurami na całym świecie

CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), spółka z listy Fortune 500 i S&P 500 z siedzibą w Los Angeles, jest największą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycyjną (na podstawie przychodów z 2019 r.).