W Warszawie powstanie nowoczesna lokomotywownia PKP Intercity

Orzech

PKP Intercity podpisało umowę na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Zgodnie z kontraktem inwestycja powstanie w 2027 roku, a jej wartość to ponad 179 mln zł brutto.

Umowa podpisana między PKP Intercity a konsorcjum firm TRAKCJA S.A. oraz DB Projekt Sp. z o.o. dotyczy budowy nowej lokomotywowni z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów.

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę lokomotywowni oraz hali mycia lokomotyw, przebudowę budynku socjalnego, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowę stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisku zestawów kołowych na szynę.

– Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla pasażerów. Nowa hala do napraw oraz mycia lokomotyw pozwoli szybciej oraz dokładniej przygotować pojazdy, tak aby czyste i sprawne punktualnie wyjeżdżały w trasy. W ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej. Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

– Nasz park pojazdów trakcyjnych jest systematycznie unowocześniany. W 2024 i pierwszych miesiącach 2025 roku odebraliśmy 48 nowych lokomotyw. 29 jednostek trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli na bocznicę Warszawa Grochów. W planach mamy jeszcze odbiory 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdy wielosystemowe. Do obsługi nowoczesnego taboru, potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego – wyjaśnia Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. – Obecnie w Warszawie korzystamy z zabytkowej lokomotywowni, wzniesionej w latach 1937-1938 i objętej nadzorem konserwatora zabytków.

Nowoczesna hala lokomotywowni będzie obiektem trzytorowym, przejazdowym i w pełni zelektryfikowanym. Zostanie wyposażona w stanowiska przeglądowe z dwupoziomowymi pomostami oraz suwnicami pomostowymi. Jej powierzchnia użytkowa wyniesie około 5500 m², a wysokość sięgnie 12 metrów. Hala pomieści specjalistyczne stanowisko umożliwiające przegląd elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 153 metrów, a także zapadnię podtorową o nośności do 10 ton, czyli urządzenie do wymiany kół, oraz stanowisko do pomiaru nacisku kół na szyny. Dodatkowo, hala mycia lokomotyw będzie przystosowana do całorocznego mycia pudeł i podwozi lokomotyw.

Zaprojektowanie i budowa nowej lokomotywowni w Warszawie to kolejne wyzwanie na najwyższym poziomie technicznym i technologicznym jakie zrealizujemy na rynku budownictwa kolejowego. Realizacja tego zadania będzie prowadzona przy nieprzerwanej pracy starej lokomotywowni oraz zachowaniu ciągłego ruchu kolejowego, co wymaga precyzyjnej synchronizacji i punktualności założonych działań. Cieszymy się, że PKP Intercity wybrało naszą ofertę i dziękujemy za zaufanie – mówi Stefan Bekir Assanowicz, Prezes Zarządu Spółki Trakcja S.A.

Termin realizacji inwestycji w systemie zaprojektuj i zbuduj został określony na maksymalnie 26,5 miesiące od daty podpisania umowy. Na wykonanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych przewidziano maksymalnie 8,5 miesięcy. Roboty budowlane zostaną przeprowadzone w terminie do 18 miesięcy od dnia uzyskania ostatecznego pozwolenia na budowę.

Zadania dotyczące wykonania systemu sterowania ruchem kolejowym, związane z wyposażeniem części infrastruktury i dostawa urządzeń diagnostycznych zostaną wykonane do końca 2026 roku.

Wartość inwestycji wynosi 179 200 651,86 zł brutto. Przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym w rejonie lokomotywowni oraz dostawa stanowiska do badania nacisków zestawów kołowych na szynę są elementem projektu p.n. „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Nowoczesne stacje postojowe również w innych częściach Polski

W 2024 roku PKP Intercity zakończyło realizację części inwestycji budowlanych, które zostały ujęte w wieloletniej Strategii Spółki na terenie bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie oraz Wrocławiu.

W trakcie realizacji jest rozbudowa zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstają w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. Na terenie technicznej stacji postojowej zostanie zbudowany obiekt, w którym powstanie hala myjni i hala napraw. Ich łączna powierzchnia użytkowa przekroczy 7800 metrów kwadratowych, długość nowo zbudowanych torów sięgnie ponad 6 km, zamontowanych zostanie także 28 rozjazdów.

Łączna zainwestowana kwota w rozbudowę infrastruktury własnej przewoźnika za 2024 rok wyniosła 148 mln zł netto.

W 2025 roku PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł netto. Plany inwestycyjne uwzględniają m.in. rozbudowę bocznicy w Lublinie czy Białymstoku, których łączna szacowana wartość ma wynieść 130 mln zł netto. Warto podkreślić, że w latach 2025-2030 przewoźnik planuje przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych. Inwestycje mają na celu dostosowanie infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru.

Źródło: PKP Intercity