Na Warszawie Zachodniej postęp prac i zapewnienie bezpiecznych przejść wymaga zmian w komunikacji. Od niedzieli 29 sierpnia dojście do pociągów będzie od strony Al. Jerozolimskich. Komunikaty wizualne i głosowe przypominają o zmianach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ok. 2 mld zł modernizują stację. Dla pasażerów będą m.in. windy, schody ruchome, szerokie przejście, system informacji. Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych POIiŚ.
Szerszy zakres prac na stacji Warszawa Zachodnia od 29 sierpnia wymaga zmian w komunikacji. Na perony wejście będzie wyłącznie od strony Al. Jerozolimskich. O zmianach podróżnych informują banery, plakaty, komunikaty głosowe.
Wykonawca równolegle do budowy nowych peronów, zadaszenia i kładki, rozszerza przebudowę przejścia podziemnego w obszarze peronu 8 (od strony Woli). Większy zakres prac, także w układzie torów, wymaga zmian w kursowaniu pociągów regionalnych i aglomeracyjnych. Składy odjeżdżające obecnie z peronu 8 Warszawy Zachodniej w kierunku Warszawy Gdańskiej, będą rozpoczynały i kończyły bieg na wcześniejszym przystanku Warszawa Wola.
PKP PLK S.A.
Pomimo największej w historii przebudowy stacji i ograniczonego zakresu torów, utrzymane jest kursowanie pociągów. W ciągu doby na Warszawie Zachodniej zapewniony jest przejazd ok. 800 pociągów: 140 pociągów dalekobieżnych oraz 160 SKM i 500 regionalnych. Organizacja rozkładu jazdy wymaga szczegółowych ustaleń między zarządca linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą. Istotne zmiany wprowadzane są przy okazji korekty rozkładu jazdy.
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
Widać nowe perony, zadaszenie, przejście podziemne
Na stacji Warszawa Zachodnia ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu uczestniczy w budowie zadaszenia, peronów, przejścia podziemnego, wiaduktu, nowych torów i urządzeń sterowania.
Wykonawca przywozi i stawia kolejne konstrukcje zadaszenia stacji o powierzchni 35 000 mkw. (3,5 ha). Dach o długości 200 metrów i szerokości 150 metrów będzie mocowany na 60 słupach i przykryje 8 peronów. Zbudowano już korpusy peronów nr 6 i 7. Układana jest nawierzchnia. Widoczne są elementy niższych wiat. Powstaje nowy peron, za dotychczasowym siódmym.
Wykonana jest płyta stropowa nowego przejścia pod torami. Powstanie podziemny przejazd dla tramwajów. W nowym budynku potrzebnym do obsługi stacji rozpoczęto już prace we wnętrzu. Remontowany jest wiaduktu kolejowy nad al. Prymasa Tysiąclecia. Wymieniane są tory, rozjazdy, sieć trakcyjna oraz system sterowania ruchem m.in. między Warszawą Centralną a Zachodnią.
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
Warszawa Zachodnia zmienia oblicze
Na nowej Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP PLK S.A. / Foto: Martyna Janduła
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia". Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
Źródło: PKP PLK S.A.