Konstrukcje zadaszenia z panelami fotowoltaicznymi kilkanaście metrów nad peronami, szerokie podziemne przejście, nowe tory i rozjazdy – to widoczne efekty przebudowy Warszawy Zachodniej. Obok kilkuset przejeżdżających codziennie pociągów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują komfortową stację, która zwiększy dostępność i możliwości komunikacji w stolicy, regionie i na trasach dalekobieżnych. Inwestycja za ok. 2 mld zł jest współfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Obok kilkuset przejeżdżających przez stację pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych wykonawca montuje tory, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem, układa setki metrów kabli, kanalizację, stawiane są stalowe konstrukcje sięgające kilkunastu metrów nad peronami i przygotowywane jest przejście podziemne. Z myślą o podróżnych zwiększona jest liczba komunikatów i informacji.
– Efektywnie wykorzystujemy środki funduszy unijnych. Zwiększa się atrakcyjność i dostępność kolei. Podróżni korzystają już z efektów prac m.in. na stacjach w Szczecinie, Lublinie, Rzeszowie, Gdańsku oraz wielu mniejszych miejscowościach. Przebudowa Warszawy Zachodniej zwiększy rolę kolei, jako najbardziej ekologicznego środka transportu. Poprawi się komunikacja w stolicy, aglomeracji oraz na trasach dalekobieżnych i międzynarodowych – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.




Warszawa Zachodnia z energią słoneczną
Podróżni skorzystają z pierwszego nowego peronu nr 6 Warszawy Zachodniej w grudniu. Montowane są gabloty, ławki i tablice informacyjne. Obok wysokiego zadaszenia ustawiane są elementy niższych wiat - przedłużenie hali peronowej. Zaawansowane jest przygotowanie peronów nr 7 i peronu nr 8, tj. - nowego dodatkowego peronu od strony Woli.
Dach hali peronowej jest wykonany w 30 proc. Konstrukcje wysokiego zadaszenia widać nad trzema budowanymi peronami. Na 27 filarach wykonawca układa kolejne elementy. Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna. Na dachu umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych – to powierzchnia bliska dwóm boiskom do piłki nożnej. Energia z paneli fotowoltaicznych zapewni 1/3 rocznego zapotrzebowania zasilania urządzeń na dworcu i stacji oraz ograniczy emisję dwutlenku węgla. Wewnętrze przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom. W obszarze stacji zaplanowano zielone przestrzenie z krzewami.
– Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia rozpoczęła prace na warszawskiej średnicy. Największe kolejowe przedsięwzięcie w stolicy, realizowane z udziałem środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, prowadzone jest przy utrzymanym ruchu pociągów. Prace obok kursujących składów - to wyzwanie dla zarządcy infrastruktury i wykonawcy. Zależy nam, aby utrzymać jak najlepszą ofertę dla podróżnych i tworzyć jeszcze lepsze warunki komunikacji kolejowej w Warszawie i na trasach dalekobieżnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.



Na stacji powstaje nowy układ torowy. Ułożonych zostało już 29 rozjazdów oraz blisko 4 km nowych torów. Ustawiane są słupy i bramki dla rozwieszenia sieci trakcyjnej. W przygotowanej konstrukcji przejścia podziemnego - od peronu linii obwodowej do peronów 6, 7, 8 wykonywana jest posadzka. W nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) montowane są systemy i komputery do sprawnego prowadzenia ruchu pociągów.

REKLAMA


Obsługa pociągów i organizacja ruchu mimo prac
Na budowie pracuje ponad 70 firm podwykonawców, ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu. Budowane są perony nr 6, 7 i nowy 8. Utrzymana jest dotychczasowa organizacja ruchu w obrębie stacji. Dojście jest zapewnione od strony Alej Jerozolimskich. Ze względu na budowę przejścia podziemnego czasowo wyłączony z eksploatacji jest peron na linii obwodowej. Pociągi od Warszawy Gdańskiej rozpoczynają i kończą bieg na przystanku Warszawa Wola.




Nowa Warszawa Zachodnia
Na Warszawie Zachodniej dla podróżnych będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia". Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP PLK
Zdjęcia: Martyna Janduła