Samorząd województwa dolnośląskiego rewitalizuje kolejną linię kolejową. Prace na odcinku linii nr 310, pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami a Piławą Górną, znacznie poprawią połączenia między Wrocławiem a południowymi regionami województwa. W jednej z najbogatszych i najszybciej rozwijających się gmin w Polsce – gminie Kobierzyce znajduje się wiele fabryk (miejsca pracy). Realizacja inwestycji pozwoli na szybki i sprawny dojazd z południowej części województwa do Kobierzyc.
Na rewitalizację linii kolejowej nr 310 władze województwa dolnośląskiego przeznaczyły 130 mln zł. Pierwszy odcinek Piława Górna – Łagiewniki jest gotowy, ale pociągi jeszcze nie mogą nim kursować. Konieczny jest remont fragmentu Łagiewniki – Kobierzyce, na który ogłoszono niedawno przetarg.
Dolny Śląsk stawia na kolej!
Ruch pasażerski na linii kolejowej 310 zawieszono w 1996 r., a towarowy w 2002 r. Linię formalnie zlikwidowano w 2005 r.
Samorząd województwa dolnośląskiego przejął ją od PKP SA w listopadzie 2019 r.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła przetarg na rewitalizację odcinka Pilawa Górna – Łagiewniki Dzierżoniowskie w grudniu 2022 r. Prace realizuje firma Torhamer, która ukończyła torowisko i perony. Pozostało połączenie z linią 137 i prace wykończeniowe.
Projekt obejmuje modernizację torowiska, peronów oraz infrastruktury obsługi podróżnych. Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły kursować z prędkością do 80 km/h, co znacznie poprawi połączenia między Wrocławiem a południowymi regionami województwa.
Rewitalizacja tej linii nie tylko ułatwi podróżowanie, ale także odciąży lokalne drogi, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju regionu.
Linia 310 od Kobierzyc do Piławy pomoże też przejąć część ruchu z drogi krajowej 8, wzdłuż której prowadzi. Co bardzo ważne, linia 310 jest trasą alternatywną dla zelektryfikowanej linii 276 z Wrocławia przez Strzelin i Kamieniec Ząbkowicki w kierunku czeskiej granicy.
W ruchu pasażerskim będzie mogła stanowić objazd lub stworzyć zupełnie inne możliwości podróży z Kotliny Kłodzkiej. Tym bardziej, że Dolny Śląsk dysponuje pojazdami dwutrakcyjnymi.
Planowane zakończenie prac to druga połowa (koniec?) 2025 rok, a pełne uruchomienie pociągów przewidziane jest na ten sam rok.
Na odcinku Łagiewniki – Kobierzyce prace poza wycinką roślinności jeszcze się nie rozpoczęły.
Termin zakończenia prac na całej trasie do Kobierzyc to koniec bieżącego roku. Po zakończeniu robót będą kursować pociągi Wrocław – Bielawa.
Zapraszamy do obejrzenia najnowszego FILMU, przygotowanego przez Marcina Zachariasza z kanału YT Kolejowy Raj:
Zdjęcie główne w artykule: zdjęcie ilustracyjne.