W woj. pomorskim powstaje S6 Obwodnica Metropolitarna Trójmiasta [FILMY]

Orzech

Prace przy budowie S6 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej weszły na optymalny poziom zaangażowania. Na obu odcinkach wykonawcy działają zgodnie z przyjętym harmonogramem robót budowlanych.

W ramach budowy drogi ekspresowej S6 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo (OMT 1) i Żukowo - Gdańsk Południe (OMT 2).

Firma Budimex realizuje pierwsze zadanie w ramach budowy OMT, gdzie odcinek od Chwaszczyna do Żukowa wynosi ponad 16 kilometrów. Obecnie prowadzone są prace na wszystkich frontach: w branży drogowej, mostowej, melioracyjnej, sanitarnej, telekomunikacyjnej i teletechnicznej. Kontynuowane są również roboty kubaturowe.

Ponadto widać już konstrukcję stalową wiaty na sprzęt dla Obwodu Utrzymania Drogowegow Miszewie, gdzie powstanie jeden z dwóch węzłów drogowych. Pogoda pozwala również na prace bitumiczne, a także na intensyfikację działań w obrębie obiektów inżynierskich, takich jak estakada (ES-14) czy obiekty w rejonie jeziora Borowiec.

Wartość umowy na tym zadaniu opiewa na kwotę 715 mln zł. Planowany termin ukończenia robót to kwiecień 2025 r.

Trasa Żukowo - Gdańsk Południe z przesuniętym terminem

Drugie zadanie budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na odcinku od Żukowa do węzła Gdańsk Południe realizowane jest przez Konsorcjum Mirbud/Kobylarnia. W ramach tej inwestycji powstanie obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km. Aktualnie prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach.

W związku z wydłużającymi się formalnymi procedurami administracyjnymi, niezbędnymi do uzyskania decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), termin ukończenia tego odcinka to wrzesień 2025 r. Wykonawca prowadził również roboty w okresie zimowym w obszarach, w których takie zadania można było realizować, głównie w obrębie obiektów inżynierskich.

Cały czas kontynuowane są prace w rejonie węzła Gdańsk Południe, na styku istniejącej Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta (S6) i Południowej Obwodnicy Gdańska (S7), gdzie rozbudowywany jest obecny węzeł drogowy. Roboty realizowane są pod ruchem, co znacznie wpływa na stopień skomplikowania inwestycji. Na trasie pojawia się coraz więcej obiektów. Przyspieszyły również prace na odcinku leśnym nad rzeką Radunią, gdzie powstaje estakada. Koszt inwestycji to 777 mln zł.

Połączenie Południowej Obwodnicy Gdańska z Trasą Kaszubską

Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska i Trasę Kaszubską tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta.

Obwodnica Żukowa połączy się z DK7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do DK20 w miejscowości Glincz.

Żukowo - Gdańsk Południe

S6 Chwaszczyno - Żukowo

Na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską zostanie dokończony węzeł Chwaszczyno. W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej (z rezerwą pod trzeci pas) drogi ekspresowej zostanie wybudowanych m.in. dwanaście wiaduktów, trzy mosty, cztery estakady, sześć przejść dla zwierząt i kładka dla pieszych.

Wykonawcą tego zadania jest firma Budimex.

S6 Żukowo - Gdańsk Południe

Dla odcinka między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe Wojewoda Pomorski prowadzi postępowanie w sprawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.

W ramach inwestycji powstanie 16 km odcinek drogi ekspresowej, a także obwodnica Żukowa w ciągu DK20 o długości ok. 7 km oraz węzły Żukowo i Lublewo.

Rozbudowany zostanie węzeł Gdańsk Południe na styku obecnej S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino.