Zaawansowanie prac na blisko 17-kilometrowym odcinku nowej DK78 wynosi ponad 80 procent. Podobnie zaawansowana jest budowa obiektów mostowych. Kierowcy z nowej trasy skorzystają w przyszłym roku.
Zakończono wykonywanie ustrojów niosących na wszystkich obiektach mostowych. Dobiega końca układanie izolacji z papy i warstwy wiążącej z asfaltu lanego, wykonywanie kap chodnikowych i umocnień stożków. Rozpoczęto również układanie warstwy ścieralnej nawierzchni z mieszanki SMA.
Na drogach położono już ponad 90 proc. podbudów z mieszanek asfaltowych, 70 proc. warstwy wiążącej oraz około 60 proc. warstwy ścieralnej nawierzchni trasy głównej z mieszanki SMA. Równocześnie prowadzone są roboty wykończeniowe w zakresie humusowania skarp i terenów zielonych, montażu barier ochronnych, umocnienia poboczy oraz oznakowania poziomego i ogrodzenia drogowego.
Zamontowano wszystkie przepusty ekologiczne. Trwa jeszcze wykonywanie umocnień wlotów i wylotów oraz instalowanie wyposażenia. Jesteśmy w początkowym etapie budowy zabezpieczeń przeciwhałasowych. Na tym odcinku powstanie ich 2147 mb, o wysokości od 2,5 m do 5,5 m. Kontynuowany jest również montaż ekranów przeciwolśnieniowych, których zamontujemy 1225 mb.
Co jeszcze dzieje się na budowie
Zakończono także zasadnicze roboty związane z przebudową dróg poprzecznych. Przebudowano odcinek drogi wojewódzkiej nr 796 wraz z budową ronda na węźle Kuźnica. Do wykonania pozostała warstwa ścieralna SMA. Przebudowano też odcinek drogi wojewódzkiej nr 791 wraz z budową ronda na węźle Kromołów. W tej lokalizacji do wykonania jest również ostatnia warstwa nawierzchni z mieszanki SMA. Ponadto przebudowano kolidujące z budową obwodnicy odcinki ul. Oleśnickiego, ul. Chopina w Porębie oraz ul. Grunwaldzkiej w Zawierciu. W tych lokalizacjach trwają roboty wykończeniowe: humusowanie, montaż barier ochronnych, budowa zjazdów. Na węźle Kuźnica układana jest warstwa ścieralna nawierzchni z mieszanki SMA oraz prowadzone są roboty wykończeniowe. Na węźle Kromołów na ukończeniu jest wykonywanie podbudów z kruszywa. Układanie warstw asfaltowych nawierzchni zaplanowane jest do końca października.
GALERIA ZDJĘĆ:
Umowa i termin realizacji
Umowę na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud podpisano 23 grudnia 2019 r. Pierwotny termin zakończenia prac przypadał na 23 kwietnia 2023 r., jednak zmieniono go na 25 kwietnia przyszłego roku. Powodem jest późniejsze niż zakładano uzyskanie decyzji ZRID, a także brak pełnego dostępu do placu budowy wynikającego z opóźnienia wycinki terenów leśnych będących w zarządzie Lasów Państwowych. Przed oddaniem drogi do użytkowania wykonawca musi wdrożyć docelową organizację ruchu, dopełnić wszelkie formalne i prawne procedury związane z odbiorami robót przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego i GDDKiA.
Kontrakt obejmuje wykonanie:
• nowego dwujezdniowego odcinka DK78 o długości 16,664 km, w klasie technicznej GP (główna ruchu przyspieszonego), z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach,
• dwóch węzłów drogowych (Kuźnica i Kromołów),
• dwóch sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu DK78 z DW793 w Siewierzu oraz DK78 z ul. Oleśnickiego w Porębie,
• przejazdów oraz wjazdów awaryjnych na DK78,
• obiektów inżynierskich w ciągu drogi krajowej i w ciągu dróg krzyżujących się z nią,
• systemu odwodnienia,
• urządzeń ochrony środowiska, w tym zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, przepustów ekologicznych wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleni i ogrodzenia DK78,
• oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz sieci teletechnicznych.
Źródło finansowania
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia (od obwodnicy Siewierza do Kromołowa) w ciągu DK78 była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Od 28 czerwca 2024 r. inwestycja pn.: "Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK 78" FAZA II, jest objęta dofinansowaniem w ramach działania FENX.05.03. Drogi i bezpieczeństwo ruchu drogowego priorytet FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Źródło: GDDKiA